Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KiinaH
#1334955
Hoppas inlägget hamnar i rätt forum. Har en nyinköpt V40 d2, 2017 års modell. Manuell.

Efter ett par veckors körning är jag nu ganska säker på att gaspedalen liksom laggar. Det gör att jag vid växling oavsiktligt varvar motorn men också att motorbromsen sätter in för sent. Känslan är att gaspedalen glömmer bort att följa med foten upp så att det uppstår ett vänteläge innan jag återfår kontakten med pedalen.

Har aldrig kört diesel förut och sista Volvon jag haft var en v70 från 2002.

Normalt eller fel? Vad skulle ni säga?
av Malmstroem
#1334962
När du växlar upp så har du automatisk mellangas. Med andra ord så går inte varvtalet ner till tomgång när du går från t.ex. 3:an till 4:an, utan motorn kommer att lägga sig på det varvtal som 4:an ska ha. Är det ovanstående du pratar om?

Annars är det svårt att säga utan att kört bilen.
av KiinaH
#1334965
Låter som du skriver men denna "mellangas" vrålar motorn ju. Problemet är störst när jag släpper gasen och pedalen går på fikarast innan den svarar.

Är det alltså så på nya bilar? På dieslar?

Min son som övningskör med både denna och en A6:a märker jättestor skillnad och blev jätteirriterad på v40:n. Även jag tycker jag kör som Agda 85 med dessa oväntade/onödiga uppvarvningar mellan växlingarna. :)
av Malmstroem
#1335005
Jag tror ni bör lära er att släppa upp koppling snabbare. ;-)

Det är bara mellan uppväxlingarna som du får mellangas. När du släpper gasen och trycker in kopplingen så går varvtalet ner till det varvtal som passar nästa växel. Håller du inne kopplingen tillräckligt länge så går motorn ner till tomgångsvarv. Så länge du går från en växel till nästa utan att hoppa över någon växel ska du inte ha några problem. Hoppar du över växlar så får du vara mjuk med kopplingspedalen.

Det är inte ovanligt att nya manuella bilar har automatiskt mellangas, en del både på upp och nedväxlingar. Det gäller både bensin och dieselmotorer. Jag kan inte säga att jag tycker att Volvos implementation av mellangas är sämre än någon annan jag provat.
av KiinaH
#1335015
Att släppa upp kopplingen snabbare har inte hjälpt. Dragläget är jättehögt så det har jag redan behövt inse själv. Jag växlar mjukt och fint annars, är inte en ryckig förare.

Men om vi nu bortser från att det hela har med automatisk mellangas att göra, kan vi återgå till ursprungsfrågan. Varför reagerar inte gaspedalen när jag släpper upp den (utan att trycka ner kopplingen) så att det uppstår en fysisk glipa mellan foten och pedalen? Är det så bilen är designad? Att vara lite "efter"? Sonen vill utnyttja motorbromsen som i det läget aktiveras för sent liksom.

Jag söker flera tänkbara förklaringar och är öppen att lära mig mer.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]