Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1332571
Hej,

har en v40 T3 R-Design årsmodell 2019 med ett märkligt gnisslande ljud när ACn är på. Det hörs lika mycket oavsett hur snabbt man kör, oljudet skär genom även på motorväg.

Hittade ett klipp
fast den gör oljudet inte rättvisa, hörs mycket mer när man sitter i bilen.

Har haft bilen inne hos auktoriserad volvoverkstad som säger det är så från fabrik, inget de kan åtgärda. Det fanns någon TJ för äldre modeller där de isolerade någon komponent i ACn, men detta ska from 2017 vara gjort från fabrik så min modell är inte berörd. Men de skulle skicka en fråga till Volvo ändå, jag skulle inte hoppas på för mycket dock.

Det är uppenbart det är någon del i ACn som gnisslar, så fort man stänger av ACn så slutar det. Spelar ingen roll om den ställs in på att kyla eller värma.

Är det några fler som har detta problem eller någon som kunnat bli av med det på nåt sätt? Vad hade ni gjort om Volvo säger att "tyvärr så är det"?
#1332579
Klart att saker inte ska gnissla och låta på en ny bil.
Nu vet jag inte var du bor, men jag hade åkt till en annan Volvo-verkstad.
När det gäller åtgärder som ingår när bilen har nybilsgaranti kan man besöka vilken auktoriserad verkstad som helst. Du behöver inte ens nämna att bilen inte är köpt/levererad av en säljare på den anläggningen.

Vissa verkstäder slår ifrån sig ALLT, oavsett hur man gör och vilken instans man kopplar in.
Jag har två mindre saker på min V60 som jag borde ha fått åtgärdade av Upplands Motor under reklamationstiden, men som jag inte lyckades med hur jag än bar mig åt.
Nu har jag hittat en PST på en anläggning som inte ingår i den koncernen, men det är en annan historia...
#1336045
fjohan82 skrev: Vissa verkstäder slår ifrån sig ALLT, oavsett hur man gör och vilken instans man kopplar in.
Jag har två mindre saker på min V60 som jag borde ha fått åtgärdade av Upplands Motor under reklamationstiden, men som jag inte lyckades med hur jag än bar mig åt.
Nu har jag hittat en PST på en anläggning som inte ingår i den koncernen, men det är en annan historia...
Garantiärenden belastar väl inte verkstadens budget? De skickar väl bara en faktura till generalagent / tillverkaren, whatever? De borde inte vara snåla med att fixa grejer på garanti?
#1336047
garantiärenden är bland det sämsta man kan hålla på med, felsökingstiden får man inget betalt för och i många fall har man en fast ersättning för tex byte av AC pump osv.

Jag utför själv garatirep åt olika leverantörer i min branch och det är dårligt betalt för det mesta.
#1405291
Hade inne min bil 3 gånger för det vinande ljudet rån ac:n. Den sista gången så fyllde de på acen och ljudet försvann. Ljudet har dock kommit tillbaka nu efter ett år och nybilsgarantin har slutat gälla...
Senast redigerad av 1 Jorki, redigerad totalt 0 gånger.
#1406473
Har haft gnisselpå ac sedan v70n tiden. På förra v70in 2012 byttes av agget 2gg, var tyst 5- 6 mån sedan kom ljudet tillbaka.

På nuvarande xv60 slår har jag inte orkat bry mig men hat samma gnissel där till och från.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]