Sida 1 av 2

Slut för V40

Postat: lör 03 aug 2019, 16:10
av SebSE
"667 530 exemplar av Volvos populära modell i C-segmentet – V40 – blev byggda i Volvos fabrik i belgiska Gent. Det sista av dem alla byggdes och rullade av produktionsbandet under torsdagen.

XC40 är den bil som är tänkt att fylla hålet efter V40, men till ett betydligt högre pris."

Ska bli spännande se hur detta slutar för Volvo. Att bara tillverka dyra större bilar är en riktig chansning med tanke på hur populär V40 varit. Jag tror Volvo skjuter sig i foten. Mindre bilar är en viktig del i att minska utsläppen.

Körde nya Audi A6 häromdan. Och känslan var att den spöar skiten ur XC90 och V90 vad gäller känsla och komfort. Volvos displaylösning och förarmiljö kändes helt plötsligt rätt plastig.

Synd. För jag ville verkligen köpa en ny Volvo som nästa bil...

Re: Slut för V40

Postat: lör 03 aug 2019, 21:09
av StringerBell
Förr var det ju så att Audi alltid blev perverst dyra så fort man lade till lite mera lyxig utrustning. Hur ser det ut på den fronten numera? Är prisskillnaden mellan en anständigt utrustad Audi A6 och V90 inte så stor?

Re: Slut för V40

Postat: lör 03 aug 2019, 21:31
av UnleashFusion
Tycker den nya A6an ser förjävlig ut.. speciellt där bak.. I den segmentet köper jag hellre BMW eller Mercedes.

Man får definitivt mer utrustning för pengar än vad man får i t.ex. audi/bmw/merca. Sen beror det också på motorvalet.. och då flyger det

Re: Slut för V40

Postat: lör 03 aug 2019, 22:22
av fjohan82
UnleashFusion skrev: lör 03 aug 2019, 21:31 Tycker den nya A6an ser förjävlig ut.. speciellt där bak.. I den segmentet köper jag hellre BMW eller Mercedes.

Man får definitivt mer utrustning för pengar än vad man får i t.ex. audi/bmw/merca. Sen beror det också på motorvalet.. och då flyger det
Tråden har kanske inte med det att göra, men all heder år tyskarna som fortfarande erbjuder 6- och 8-cylindriga motorer i A6, 5-serie och E-klass.
Visst skjuter Volvos 4-cylindriga också iväg bilen bra, men fler cylindrar ger ju en annan känsla.

För att återgå till tråden, om jag inte ser fel startar priset på XC40 på ca 298'.
Det är en rejäl slant mer än för vad V40 startade på och innebär en annan kundkrets i många fall.

Vill man efterlikna tyskarna bör man ha seriösa alternativ till A1, A3, A-klass, B-klass och 1-serie.

Re: Slut för V40

Postat: lör 03 aug 2019, 23:14
av Fjonsson
En nyutvecklad v40 hade säkert hamnat runt 300' ändå.

Re: Slut för V40

Postat: sön 04 aug 2019, 00:24
av Lövet
StringerBell skrev:Förr var det ju så att Audi alltid blev perverst dyra så fort man lade till lite mera lyxig utrustning. Hur ser det ut på den fronten numera? Är prisskillnaden mellan en anständigt utrustad Audi A6 och V90 inte så stor?
För tjänstebilsförarare (som står för 95>% av försäljningen) kostar A6 inte mer än V90 med jämförbar motor netto. https://www.audi.se/se/web/sv/models/a6 ... anden.html

Re: Slut för V40

Postat: sön 04 aug 2019, 00:37
av Fjonsson
Lövet skrev: sön 04 aug 2019, 00:24
StringerBell skrev:Förr var det ju så att Audi alltid blev perverst dyra så fort man lade till lite mera lyxig utrustning. Hur ser det ut på den fronten numera? Är prisskillnaden mellan en anständigt utrustad Audi A6 och V90 inte så stor?
För tjänstebilsförarare (som står för 95>% av försäljningen) kostar A6 inte mer än V90 med jämförbar motor netto. https://www.audi.se/se/web/sv/models/a6 ... anden.html
90% av A6 och 85% av v90 hittills iår har köpts av juridiska personer.

Re: Slut för V40

Postat: sön 04 aug 2019, 13:29
av SebSE
StringerBell skrev:Förr var det ju så att Audi alltid blev perverst dyra så fort man lade till lite mera lyxig utrustning. Hur ser det ut på den fronten numera? Är prisskillnaden mellan en anständigt utrustad Audi A6 och V90 inte så stor?
Tycker att när jag lägger på mer utrustning så skenar både volvo och Audi.
Det jag tror är problematiskt för volvo är att bonus/malus kommer slå väldigt hårt mot deras tunga stora bilar.
Visst kan man bara sälja stora bilar på leasing till företag. Men det kommer förr eller senare att straffa sig att spela bort gruppen privatköpare.

Re: Slut för V40

Postat: sön 04 aug 2019, 13:38
av Fjonsson
SebSE skrev: sön 04 aug 2019, 13:29
StringerBell skrev:Förr var det ju så att Audi alltid blev perverst dyra så fort man lade till lite mera lyxig utrustning. Hur ser det ut på den fronten numera? Är prisskillnaden mellan en anständigt utrustad Audi A6 och V90 inte så stor?
Tycker att när jag lägger på mer utrustning så skenar både volvo och Audi.
Det jag tror är problematiskt för volvo är att bonus/malus kommer slå väldigt hårt mot deras tunga stora bilar.
Visst kan man bara sälja stora bilar på leasing till företag. Men det kommer förr eller senare att straffa sig att spela bort gruppen privatköpare.
Visst. Om man aldrig kommer sälja stora bonusbilar.

Re: Slut för V40

Postat: sön 04 aug 2019, 14:30
av StringerBell
Förr (kör inte volvo längre och har lite dåligt koll) var summum-paketen väldigt prisvärda jämfört med motsvarande utrustning på BMW/Audi/MB.