Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebSE
#1327024
III skrev:Jag misstänker att de som inom kort kommer som polestar var tänkta att efterträda v40 och man därmed inte har någon ersättare klar. Hoppas det kommer för de större är väldigt dyra, nyare v40 som både halvkombi, sedan och kombi, vettigt prissatt och förpackade.
Och Polestar är ju bara trams. Att säga "titta vi har en elbil" och använda performancedelen för det lär inte lira. Nu kommer det vara läge att komma fram med bilar som har "ok" räckvidd till eb bra peng. Inte komma med nån polestarifiering för 500.000.

Nä Håkan hade nog rätt att de behöver byta ut folk och komma ikapp. De behöver byta ut hela ledningen (och dieselingenjörerna)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1327025
SebSE skrev: tis 16 jul 2019, 21:01
Fjonsson skrev:
SebSE skrev: sön 14 jul 2019, 14:36
Och knapt styrfart i hybrid-rejset (De har ju till skillnad från andra tillverkare inte tillgång till batterier... så hur de ska kunna hantera det känns konstigt).
https://www.expressen.se/dinapengar/vol ... atterier-/
Litar inte riktigt på Volvos trams efter att Håkan sa "alla modeller ska vara el 2019. De är rejält efter i el/hybridrejset
Det sa han inte. Han sa att alla modeller som lanseras från 2019 ska vara elektrifierade.
Mildhybriderna som nu rullas ut är elektrifierade. I kombination med laddhybrider och elbilar kommer man transferera.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1327026
SebSE skrev: tis 16 jul 2019, 21:04
III skrev:Jag misstänker att de som inom kort kommer som polestar var tänkta att efterträda v40 och man därmed inte har någon ersättare klar. Hoppas det kommer för de större är väldigt dyra, nyare v40 som både halvkombi, sedan och kombi, vettigt prissatt och förpackade.
Och Polestar är ju bara trams. Att säga "titta vi har en elbil" och använda performancedelen för det lär inte lira. Nu kommer det vara läge att komma fram med bilar som har "ok" räckvidd till eb bra peng. Inte komma med nån polestarifiering för 500.000.

Nä Håkan hade nog rätt att de behöver byta ut folk och komma ikapp. De behöver byta ut hela ledningen (och dieselingenjörerna)
Precis efter polestar 2 kommer xc40 i elutförande.
Stora sedaner är en mycket viktig biltyp på världens två största marknader, usa och kina.
Jag tror Volvo bygger fler s90 lång än v90/år.
av NightlyVega
#1327289
kan bara instämma, inne på min andra v40 nu, och en V40 som följer nya stuket hade varit en klockren bil för mig..
skillnaden på v40 och XC40 är ju enorm...
så det är jävligt trist att det inte kommer någon ny v40.
av agusta44
#1328725
Stockbroke skrev: lör 13 jul 2019, 11:35 Hej på Er!
Har precis köpt en ett år gammal V40 T3 R-design. Manuell, onyxsvart metallic.En bil som mest stått hos bilhandlaren och hade 125 mil på mätaren vid köpet.
Är riktigt nöjd med bilen, men det visste jag att jag skulle vara - gick från en lågmilad 2017 V40 cross country, så det är väl ingen större skillnad direkt.
Min nya är uttagen några dagar innan 1/7 2018 så den klarade sig från Bonus Malus.
Hej,

Varför bytte du bort cross countryn? Var du inte nöjd med den? Jag letar cross country med awd å T4 motorn, men är "rädd att den skall kännas klen/liten i motorn" Vad jag förstått så sitter nya 8 stegade lådan i awd modellern.
Är det även en nyare motor ur vea konseptet, eller är det någon gammal motor modell?

Hur upplevde du cross countryn på vägen, kändes den svampig å gungiga i kurvorna, vägljud?
Jag måste ta mig iväg å provköra så jag får bilda mig en egen uppfattning.
Tittat tidigare på V40'n men då har priserna varit för höga så det här ej blivit affär.

//mvh
av Stockbroke
#1328833
Hej.
Har alltid gillat lite ”lägre” och ”sportigare” bilar. V40 CC köpte jag mest pga ett bra tillfälle. En bil som bara hade gått 550 mil och var i nyskick.
Den hade ett panoramaglastak som inte ger något mervärde för de som sitter fram och på vintern så ”gnisslade” det ibland. Takhöjden blir också lidande.
Så, jag snöade in på att hitta en V40 R-design som inte var ”bonus malus” och slog till när en sådan dök upp.

Jag tycker V40 är /var en väldigt trevlig bil. Sköna, sportiga, vägegenskaper och till och med 152 hästars T3 gör sitt jobb utan problem, 0-100 går väl på ca 8 sekunder.
Att en T4 AWD har nya VEA-motorn utgår jag från, åtminstone från 2017 års uppdaterade V40. 8-stegad automat i stället för geartronic..

Min V40 hade lågt vägljud och var inte svampig.
Standardsvaret blir väl annars: leta upp en bilhandlare som har ett exemplar inne och ta en rejäl provsväng. Alla har sina olika krav och preferenser!
Jäkla trevlig modell, den där V40!
av Tompamannen
#1330128
Tycker också det är lite tråkigt att det inte verkar komma nån ersättare till V40, även om det ryktas om en ”riktig” kombi ala gamla V40 och sedermera V50. Men det är bara rykten. Jag är hyffsat nöjd med min V40 CC D3-17. Åker nästan enbart själv då det är andrabilen i familjen, men den har storbilskänsla och är riktigt stark att dra släp med. Grym komfort med bränslevärmare och automat, sköna stolar och går billigt, 0.4 är inga problem fram o tillbaka till jobbet. Ledstrålkastarna är grymma, inget behov av extraljus när man åker i mörka skogar.
Enda mörka molnet på himlen är vad Volvo ska hitta på när insuget i plast kan börja brinna. :-o
Senast redigerad av 1 Tompamannen, redigerad totalt 0 gånger.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]