Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Voollvvooo
#1321754
Hej, när jag körde in min Volvo V40 (årsmodell 2017) på uppfarten bromsade jag in och hade foten kvar på bromsen då jag körde mellan våra andra bilar men helt plötsligt gasar bilen upp och trots jag trampa foten i botten bromsade den inte och åkte in mot garage vägen i panik. Fick i backen men bilen fortsatte skena till slut lyckades mamma som åkte med dra i handbromsen och få stopp på bilen. Har bara för någon månad sen haft inne på service och den är ändå så pass ny??? Vad kan ha hänt?! :crying: :crying: :crying:


OBS DEN ÄR AUTOMAT
Senast redigerad av 1 Voollvvooo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1321757
Spontant låter det ju som att det är för mycket olja i den, en diesel (om det är det) kan skena om det är för mycket olja i motorn. Borde dock ha larmat om för hög oljenivå tycker jag.
av Malmstroem
#1321759
Tryckt på fel pedal?

Om bromsarna är friska (vilket de borde vara på en så pass ny bil) så finns det inte tillräckligt med kraft i motorn för att du inte ska kunna stanna genom att trycka på bromsen.

Vid för mycket olja kan motorn rusa och inte gå att slå av. Det låter inte som om du drabbats av det.
av Voollvvooo
#1321761
Ja det är en diesel. Är säker på jag tryckte på bromsen! Dom bytte olja vid service så kanske de fyllt på för mycket då? Men konstigt att den inte varnat ...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1321762
Malmstroem skrev: sön 16 jun 2019, 16:17 Tryckt på fel pedal?

Om bromsarna är friska (vilket de borde vara på en så pass ny bil) så finns det inte tillräckligt med kraft i motorn för att du inte ska kunna stanna genom att trycka på bromsen.
Precis, motorn har inte en chans att flytta bilen om man bromsar max. Bromsarna är mycket starkare än motorn.
av Voollvvooo
#1321763
VolvoB20 skrev: sön 16 jun 2019, 16:32
Malmstroem skrev: sön 16 jun 2019, 16:17 Tryckt på fel pedal?

Om bromsarna är friska (vilket de borde vara på en så pass ny bil) så finns det inte tillräckligt med kraft i motorn för att du inte ska kunna stanna genom att trycka på bromsen.
Precis, motorn har inte en chans att flytta bilen om man bromsar max. Bromsarna är mycket starkare än motorn.

Vad kan ha hänt då??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1321775
Dina bromsar ska vara mycket starkare än motorn. Motorn har inte en chans att flytta bilen om du bromsar hårt. Bromsarna kan stanna bilen på under 3 sekunder 100-0 km/h. Motorn kan inte accelerera din bil 0-100 på 3 sekunder.

Varför petade du inte bara till växelspaken så den hamnade i neutral. Att få i backen är ju mycket svårare för du måste ju få ur spärren till backen.
av Voollvvooo
#1321777
RichardCardell skrev: sön 16 jun 2019, 17:22 Om motorn gick att stänga av är jag rätt säker på att det var ett mänskligt fel, dvs fel pedal. Tror ej motorn orkat om du tryckt bromsen i botten.
Men eftersom jag kunde lägga i backen (vilket man som säkert bekant bara kan göra när bromsen är nedtryckt) så kan jag omöjligt tryckt på fel pedal.... det måste vara något annat? Kan det blivit någon kortslutning? Läste något om bilar med automatisk farthållare kan råka ut för ”sudden unintended acceleration”
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]