Knatch skrev:
Absolut!
Jag brukar vara noga med vem som ägt bilen innan, vad är det för person?
Köper hellre av en entusiast som servar var 1000e mil än nån snåljåp som ser bilen som ett elände som bara kostar pengar. Oavsett vad som står i serviceboken.
Dock funkar det nog när jag köpt äldre bilar som är 10-15 år, svårare på lite nyare bilar då allt ska vara dokumenterat för att man ska ha en chans att få den såld när man vill bli av med den.
Jo. Så är det verkligen. Och man betalar ju hellre lite extra för att veta om att bilen är välvårdad innan. Äldre bilar kan man ju oftast se skötselskicket på andra sätt än bara serviceboken.
Sen håller jag med dig om att servicekostnaderna är horribla. jag hade tidigare en Honda Type-R och servade på Autopunkten söder om Sthlm. Där en normal service gick på 3000 med "prestandadelar". Sen kör man en service på Bilia som vill ha 4000 för 1,5 timmes jobb... Och när man frågar Bilia om något extraarbete så får man svaret "nä sånt gör vi inte". Medans en hel del sånt på den andra verkstan var "det där hann vi på utsatt servicetid så du får bara betala för material".
Nä Bilia är nog superbra när man har en stor flotta med bilar. Men som privatperson som köpte bil kontant så känner jag att de skiter fullkomligt i mig som kund och helst bara vill att jag ska lämna ett kuvert med pengar och gå. (Sen finns det ju alltid undantag på alla ställen men... Generellt)
Och sen det jäkla ofoget som Volvo har att ta betalt för mjukvara. "vi har lagt till nya funktioner". Ahh. men i gamla systemet där det är flera funktioner som försvunnit. Ska man få tillbaka pengar vid service då? Kolla bara på den enorma mängden "internetappar". Jag tror inte en enda av dessa fungerar nu.
Lite gnäll men... Om det bara var för service och bemötande hos ÅF så skulle ja aldrig mer köpa en Volvo. (Eller för den delen en tysk bil)