Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarkusY
#1318970
Hej!

I samband med att jag lämnade in bilen på service så uppmärksammades att vänster hjullager bak är i dåligt skick.
4700kr vill verkstaden ta totalt för material och arbete vilket väl beroende på plånbok kan anses vara rimligt eller inte.
Med tanke på att servicen som utfördes var med kamremsbyte och kostade en halv månadslön så känner jag att bytet av hjullager kanske man kan utföra på egen hand för mindre än halva summan!

Jag har gjort lite efterforskningar och vill väl egentligen bara fastställa resultatet och höra efter om någon annan har utfört den här typen av reparation och om det är något som kan rekommenderas att man gör själv? Något viktigt som man bör tänka på?

Så som jag har förstått det så byter man ut hela navet och något lager behöver således inte pressas på plats, det sitter redan monterat i navet och man byter ut hela härligheten med "enbart" fyra bult.

Eftersom att det är bakaxeln vi talar om så slipper man eventuellt meck med drivaxeln, kanske får anses vara en bra uppvärmning inför eventuellt byte på framaxel?
Ingen elektronisk handbroms som eventuellt skulle kunna ställa till det, även om jag tror att dessa saker är helt skilda från varandra.

Mottager gärna tips, erfarenheter och eventuell avrådan om det skulle vara så! :-)
Vänligen

Som rubriken lyder! Skulle ha igång pä[…]

Det är inte ett kass hjullager?

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]