Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tagg
#1316870
Hej En Volvo V40 D3 2013 som var servad i alla år på Bilbolaget men i år tänkte jag göra service själv med byte på Motorolja och alla filter med alla bromsbelägg . Är det något speciell verktyg man skulle ha och vad har ni för råd och typs. Är det något som brukar krångla? Service dem räknade kommer att kosta 6300 kr och jag tycker det är alldeles för dyrt.
av Rådlös
#1316913
VIDA är väl ett rätt bra "verktyg" om man skall göra sådana jobb själv. Krävs visserligen lite data-utrustning men det är ju en engångssumma. Sök mer här på forumet så får du säkert fram uppgifter.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1316917
Är det bromsbelägg bak så kanske du man göra på exakt samma sätt som "ryssen"


Jag backade dock elmotorn med ett 9v batteri och en bit högtalarkabel, lite trixat att veta vilket håll som den skruvar på/av "handbromsen" men det ser man om man tittar noga. Se bara till att du har isolerade kabelskor som sätts på elmotorn.

Är det fram så är det ibland bra med ena långt led handtag, som biltemas 10-523 så får man bra hävarm med. Denna hade jag verkligen behövt själv när jag bytte men har nu införskaffat och kan även ha den till däckbyte. Vinkla gärna ut hjulet med så kommer man åt bra, alltså ska vänster fram bytas, vinkla ut vänner fram.

Nollställa serviceindikatorn ska man kunna göra själv utan vida men du får nog söka hur på nätet
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1316931
AndreasThn skrev: fre 17 maj 2019, 08:27 Fast v40 har väll mekanisk handbroms väll?
Jo, traditionell spak är det i dessa.
av kvillebäck
#1317121
Du kan nog ha användning för någon "pump" så du kan lufta bränslesystemet. Jag använder en sådan som du har på trycktanken till utombordaren fast med 10mm slang. (För de större utombordarna)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1317958
Solomon skrev:Den bilen har ej elmotor o man behöver inte data utan normal som framsidan om jag har rätt.
Kolven i bakoken skruvas och pressas in samtidigt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1317961
AndreasThn skrev:Fast v40 har väll mekanisk handbroms väll?
Det är nog bara att bita i det sura eller tejpa kontakterna och låta det vara så. DRL heter det väl?

Det har du ju rätt i ;-) Attans, trodde alla efter intåget av V70II hade elektrisk
av Solomon
#1318258
MartinS skrev: tor 23 maj 2019, 07:58
Solomon skrev:Den bilen har ej elmotor o man behöver inte data utan normal som framsidan om jag har rätt.
Kolven i bakoken skruvas och pressas in samtidigt.
Varför ska han skruva bakboken om Bilen inte utrustad el handbroms?
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]