Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KFYMB
#1307973
Kollade oljenivån på min V40 D2 (d4204t14) 2016 idag och den är tom på olja enligt oljenivåmätaren. Sist jag kollade var för ~150mil sedan och då var den en stapel från full, har inte sett något oljeläckage under tiden. Kolla bilder så ser ni hur det ser ut. Har hört att vissa mätare är binära och endast visar typ tom/full, är det så på min bil? Bilen varnar inte för låg olja heller vilket känns väldigt konstigt, ska den inte göra det?
Bilagor
IMG_7422.JPG
IMG_7422.JPG (279.36 KiB) Visad 2265 gånger
IMG_7623.JPG
IMG_7623.JPG (353.76 KiB) Visad 2265 gånger
#1308102
Så funkar min också, samma årsmodell och motor. Fyllde på 2dl så visade den OK med full stapel :)

Men kolla under bilen för säkerhets skull, med motorskyddet borttaget, jag har haft två olika oljeläckage under min bil.
#1308200
Härligt, tack för svar! :) Inget läckage, puh. Var på VolvoBil idag för att fixa en annan grej på bilen och bad dom kolla detta. Dom bekräftade att mätaren är så som du säger. Fyllde på 3 dl olja imorse innan jag körde dit (2 mil), kollade nivån när jag var framme och då visade den fulla staplar igen. Enligt verkstan visar VIDA att den stod 0,7 l under max, dvs. det betyder att den indikerar "låg" när den är 1 l under max. Har kört 1000 mil sen senaste servicen så får väl anta att 1l förbrukad olja på dom milen är ok, speciellt med tanke på att jag har haft en "aktiv" körstil under dessa mil.
Volvo v60 2022 plåtskada

Jag hämtade hem bilen idag

Det var i något högre hastigheter ljude[…]

Ok, tack så mycket, det ska vi se om vi hitt[…]