Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crashnet
#1300144
Hej,
har en V40 2014, rullat i 4200 mil, såg igår att det har börjat att rosta ordentligt i ena hjulhuset bak på bilen.
Ser att det börjar krypa fram i skärm kanterna och finns en del bakom innerskärmen.. är det någon mer som har detta problem ? Ser ut som lacken har "bubblat" upp och ser ut som ett galvsläpp..
Ska plocka av innerskärmen för att se "hela" bilden utav problemet.

*Låt mig tillägga att "skadan" i neder kant fanns ej innan jag började tvätta bilen utan att högtrycket blåste av all lös lack och lämnade ett "svart" märke som fick mig titta närmare på det och såg att det var rost under den lack som hade bubblat upp...
Bilagor
skärm nedre2.jpg
skärm nedre2.jpg (78 KiB) Visad 6165 gånger
Senast redigerad av 4 Crashnet, redigerad totalt 0 gång.
av Crashnet
#1300149
Dessa 3 har jag just nu, nederkant + överkant "läppen", tittade på en annan bil just nu på parkeringen på jobbet (vit v40) och den har exakt samma problem..
Bilagor
överkant2.jpg
överkant2.jpg (100.85 KiB) Visad 6199 gånger
överkant.jpg
överkant.jpg (56.61 KiB) Visad 6199 gånger
skärm nedre.jpg
skärm nedre.jpg (78.23 KiB) Visad 6199 gånger
Användarvisningsbild
av SebSE
#1300280
Vet inte om det är en synvilla. men i skarven mellan de två plåtdelarna ser det ut lite osm den övre delen är omlackad. Har det varit en skada som man fixat? Tyvärr är omlackeringar i många fall svagare än ursprungslacken.
av III
#1300297
Håller med, ser omlackat ut. Så fall beroende på hur länge sedan det är kanske kontakta verkstaden. Känns inte som underarbetet är tillräckligt bra.
av dieselputte
#1300646
Som sagt dåligt på en så pass ny bil, min V50 uttagen nov 2005 har inte tillstymmelse till rost vid någon skärmkant trots ålder och 16500mil.

Däremot en enkel skada på höger dörr som Volvia fixade på vagnskadegarantin har nu gett upphov till rost i höger framdörr. :-(

Kan innerskärm ha monterats snett så ytan "blästras" , annars borde väl många fler ha detta problem . EDIT, såg att du nämnde en till bil. Har du tur så fixar Volvo detta, men det kommer aldrig hålla i längden.

Har du inte sett detta tidigare ? Lär ju ha funnits där ett bra tag. Rost utifrån vet man ju vad säljare ger för standardsvar på......
Användarvisningsbild
av SebSE
#1300896
Ja. Min känsla är väl tyvärr att innerskärmen sitter så att skärmen blästrats. Detta kommer ÅF säga är "yttre rost" och neka att fixa.
Däremot kan man ju fundera på hur man ska hantera att skärmen sitter fel. Något säkert ÅF kommer säga att man skulle reklamerat innan det blev ett rostproblem.

Men när det börjat "bubbla" i lacken är det ju för sent för själva karossdelen och den måste lackas om.

Trådskaparn. Vad säger ÅF? När jag läst i tidigare frågor verkar det ta månader mellan svar och sen kommer Volvo/ÅF fram till att man inte ersätter iaf. Så ligg på.
av Crashnet
#1301292
Ja du, rosten i överkant ser man inte utan att använda sig utav blixt eller en stark lampa .. i dags ljus ser det ut som lacksläpp den som är i neder kant, nej såg inget tills högtrycket drog av lacken längst ner och det blev en svart fläck..
Mailade till ÅF bilderna och ville ha en tid bokad för reklamation, fick ett samtal av teknikern där han förklarade att hans verkstads chef skrev av detta som yttre åverkan.. Detta är en konstig reaktion då en ÅF skall ta reklamationen till Volvo PV för bedömning och utfall.. Skrev då till denne ett mail och har fortfarande inte fått någon återkoppling gällande detta, MAO skiter det i detta och vilkl inte hantera detta problem och denna reklamation..

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]