Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av osla
#1307071
att ha sån flärp ut över plåt är bland det sämsta sett till rostskydd, det kommer bara samla smuts/sand mellan och ligga mellan innerskärm och plåt. bara titta på andra märken och modeller, tex mb w124, dom flesta vet nog hur dom ser ut, då den modellen kom hade den plåt synlig hela sidan och tröskel, men vid första facelift så fick den så kallat sacco plank på dörrar (nerlackad plast från 1/3 av dörren och ner) samt tröskelplast. gjorde mycket för utseendet, men nu blev det mer noga vid tvätt, att spola ordentligt runt plasten på dörrar som sitter direkt mot plåten, och ta lös locken i tröskelplasten (den sitter med ganska mycket mellanrum innåt runt tröskel så den skyddar från däcksprut) till domkraftsfästen (hål rakt in i tröskeln för att stoppa i org domkraft vid däckbyte), det skyddar från direkt sprut mot plåt/lack, MEN skiten samlas innanför all plast och ligger och nöter konstant och är fuktig, så dom nyare bilarna med plasten är oftast betydligt mer rostiga eftersom ingen tar sig tid att tvätta runt/i plasten som man inte behövde bry sig om på dom äldre där allt var öppet och man spolade direkt på plåten överallt.
nu är ju det här länge sedan, men tycker det visar extremt bra att det inte skyddar bättre mot rost att göra massa extra lösa innerskärmar mm som man ej kommer åt att tvätta innanför mot för att ha det öppet och lättåtkomligt

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder