Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SebSE
#1301320
Crashnet skrev: mån 25 feb 2019, 08:42 Ja du, rosten i överkant ser man inte utan att använda sig utav blixt eller en stark lampa .. i dags ljus ser det ut som lacksläpp den som är i neder kant, nej såg inget tills högtrycket drog av lacken längst ner och det blev en svart fläck..
Mailade till ÅF bilderna och ville ha en tid bokad för reklamation, fick ett samtal av teknikern där han förklarade att hans verkstads chef skrev av detta som yttre åverkan.. Detta är en konstig reaktion då en ÅF skall ta reklamationen till Volvo PV för bedömning och utfall.. Skrev då till denne ett mail och har fortfarande inte fått någon återkoppling gällande detta, MAO skiter det i detta och vilkl inte hantera detta problem och denna reklamation..
Ja. De gör ju samma observation som jag gör.
Mycket svårt att få rost åtgärdad som uppkommit genom yttre åverkan.

Så du får ju välja om du vill bråka eller bara välja att åtgärda det och svära och gå vidare med livet. Du får ju rösta med fötterna och välja en annan ÅF nästa gång. Och påpeka det för dem.
Användarvisningsbild
av germanbug
#1301424
Blev nyfiken angående detta, så jag har kikat på samma ställe på min -14. Och jag har inte ett enda tecken på rost där. Men... Jag kan ha ett tips på varför detta kan ha hänt på din bil. Jag jämförde höger och vänster sida på min. Och då upptäckte jag att på vänstra sidan så går faktiskt innerskärmen över och täcker just detta område. Men det gjorde den inte på höger sida.
Så jag lossade de tre torx-skruvarna som håller innerskärmen nedanför detta område. Och då kunde jag pilla fram den lilla "flärp" av innerskärmen som täcker området där du har fått lacksläpp/ytrost.
Så prova och kolla om det kan vara så på din bil att "flärpen" kan ha hamnat på insidan, då innerskärmen monterades.
av Crashnet
#1301726
Förstod inte riktigt det med flärpen och gick och tittade på bilarna på jobbet och såg att endast en bil hade detta som skulle kunna skydda denna yta.. vilket jag tvivlar på att den gör, Bil nr 3 hade detta "korrekt" monterat.. resten hade det inte.
Rost fanns på bil nr 2 och bil nr 4 och "bubblig" lack .. bägge på vänster sida men inget på höger sida som våran.
Bilagor
bil5 vänster.jpg
bil5 vänster.jpg (502.1 KiB) Visad 2212 gånger
bil5 höger.jpg
bil5 höger.jpg (484.35 KiB) Visad 2212 gånger
Bil4 vänster.jpg
Bil4 vänster.jpg (448.02 KiB) Visad 2212 gånger
Bil4 höger.jpg
Bil4 höger.jpg (429.18 KiB) Visad 2212 gånger
bil3 vänster.jpg
bil3 vänster.jpg (523.52 KiB) Visad 2212 gånger
bil3 höger.jpg
bil3 höger.jpg (492.12 KiB) Visad 2212 gånger
bil2 vänster.jpg
bil2 vänster.jpg (271.67 KiB) Visad 2212 gånger
av dannesk
#1301922
Detta problem har absolut inget med hur innerskärmen sitter monterad emot plåten, lite variationer på några m.m. finns alltid. Problemet är stenskott ifrån hjulen som slagit bort färgskiktet och på många Volvobilar är nedre delen av "midjan" på bilen så indragen att skärmkanten ligger innanför hjulet och utsätts kontinuerligt för blästring. Detta i kombination av dålig lack/rostskydd(galv) orsakar detta och innerskärmar av filt som drar åt sig fukt och ligger emot plåten gör inte saken bättre.

Detta är yttre åverkan som orsakat rosten och Volvo kommer inte göra något åt det. Har en my17 XC60 som redan efter 1500mil fått lacksläpp/blåsor på samtliga skärmkanter och detta anses som normalt pga yttre påverkan(stenskott) och jag kollade då runt på högvis av XC60 och V70 II (som jag hade tidigare och också hade lacksläpp efter 6000mil) och alla jag kollade på hade mer eller mindre lackdefekter i hjulhusen och den del rost. Tror inte jag hittade någon som inte hade något typ av lacksläpp/begynnande rost oavsett årsmodell.

Väldigt surt att råka ut för detta och behöva lacka om hjulhusen på min bil nu som gått drygt 2700mil och en bil utan skyddande plastskärmkanter som XC70, V60 CC m.fl kommerjag aldrig köpa om det står Volvo på emblemet.
av Crashnet
#1303027
fick svar nu från ÅF att de tar in den för att undersöka den, får se hur detta slutar.. I hela denna veva så hann bilen också bli påkörd bakifrån så nu är vi uppe i två problem..
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1303046
Crashnet skrev: tis 05 mar 2019, 10:39 fick svar nu från ÅF att de tar in den för att undersöka den, får se hur detta slutar.. I hela denna veva så hann bilen också bli påkörd bakifrån så nu är vi uppe i två problem..
En olycka kommer tyvärr sällan ensam. :-( Hoppas bilen är reparerbar och att ingen person kom till skada.
Jag vet att det finns dom verkstäder som tar med andra delar när en skada repareras, men det är nog inget man ska föreslå i tider av medial och social bevakning...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1303068
dannesk skrev: ons 27 feb 2019, 23:16 Detta problem har absolut inget med hur innerskärmen sitter monterad emot plåten, lite variationer på några m.m. finns alltid. Problemet är stenskott ifrån hjulen som slagit bort färgskiktet och på många Volvobilar är nedre delen av "midjan" på bilen så indragen att skärmkanten ligger innanför hjulet och utsätts kontinuerligt för blästring. Detta i kombination av dålig lack/rostskydd(galv) orsakar detta och innerskärmar av filt som drar åt sig fukt och ligger emot plåten gör inte saken bättre.

Detta är yttre åverkan som orsakat rosten och Volvo kommer inte göra något åt det. Har en my17 XC60 som redan efter 1500mil fått lacksläpp/blåsor på samtliga skärmkanter och detta anses som normalt pga yttre påverkan(stenskott) och jag kollade då runt på högvis av XC60 och V70 II (som jag hade tidigare och också hade lacksläpp efter 6000mil) och alla jag kollade på hade mer eller mindre lackdefekter i hjulhusen och den del rost. Tror inte jag hittade någon som inte hade något typ av lacksläpp/begynnande rost oavsett årsmodell.

Väldigt surt att råka ut för detta och behöva lacka om hjulhusen på min bil nu som gått drygt 2700mil och en bil utan skyddande plastskärmkanter som XC70, V60 CC m.fl kommerjag aldrig köpa om det står Volvo på emblemet.
Det är alltså feldesignat. Yttre åverkan är inte riktigt rimligt att åberopa i ett hjulhus ..

Bilderna ser ju värre ut än vad det gör i kanterna av skärmarna på min gamla häck som gått 35000 mil.
av nicdah
#1303521
Tråkigt med rost på en så pass ny bil som TS. Har själv haft en V40 -15 som jag köpte ny men som numera är utbytt mot en V60 -18. Efter dryga två med V40:n upptäckte jag blåsor i lacken
på bakluckan. Tittade man närmare på blåsorna fanns det sprickor i dem. Jag är helt övertygad att det var galvsläpp men det fick jag aldrig bekräftat. I vilket fall som helst åtgärdade återförsäljaren blåsorna men jag fick betala en del av kostnaden själv. Någon ny lucka var det inte tal om utan man punktblästrade och lackerade om. Efter ytterligare ett år fick jag samma typ av blåsor på vänster skärmkant fram. Efter att Volvo tagit del av bilderna fick jag svaret att det var yttre påverkan som orsakat blåsorna och denna gång tog de inte på sig något av kostnaden för att åtgärda mina problem. Då innerskärmen inte täcker hela skärmkanten finns det givetvis risk att sten och grus orsakar stenskott. Kanske så var fallet denna gång. På inrådan av Volvo plockade jag bort innerskärmen, skrapade rent blåsorna och bättrade med kallgalv och färg. Det fanns ingen rost under de små blåsorna som tur väl var. På V60:n är innerskärmarna bättre än på V40:n tycker jag. Ingen filt som ligger mot kanten utan bara plast. Däremot går inte de heller ut och täcker hela skärmkanten vilket är dåligt. Risken att sten och sand blästrar kanterna är stor här också. Stänkskydd fram o bak hjälper tyvärr inte mot detta. Ser även att grus och sten fastnar mellan innerskärm och skärmkant. Detta borde definitivt kunna ge rost framöver om sandkorn gnager hål i lacken. Fick rådet från skadeverkstaden hos min Volvohandlare att plocka bort samtliga innerskärmar och foliera kanterna med stenskottsfilm. Någon annan som gjort detta ??

Mvh / Niclas
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#1306923
Jag har också rost där, min är en v40cc 2013.

Om man har flärp eller ej tror jag kvittar med tanke på salt och grus som både blästrar och ligger och gnager. Det är helt klart ett ställe där det borde legat karosseritätning fån fabrik för att slippa sånna här problem.

Jag kan återkomma med bild, intressant hur Volvo tänker lösa problemet och om dom åtar sig det på våra gamla bilar.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]