Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dildari
#1299029
Är de någon som har utfört denna till synes komplicerade manöver? batteriet sitter fast under vad som ser ut som 20 batterikablar och diverse kopplingsdosor, är de så svårt som de verkar?

eller någon som vet var man kan hitta en bra instruktion, hittar inget på youtube

/TACK johan
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1299097
Första träffen ;-) ;-)



Ser ut på liknande vis som min V60 samt V70II mfl. Ta det bara metodiskt så går det kalas :party:
Användarvisningsbild
av NHansson
#1341364
Hur gick bytet? Jag står inför samma utmaning och är lite fundersam över det extra fördelningsblocket som ligger ovanpå batteriet. Hur får man loss det? Koppla loss matarkabeln och sen vika det åt sidan för att kunna dra ut gamla batteriet?
Användarvisningsbild
av NHansson
#1341521
Problemet löst, för framtida information till andra som undrar;
1. Av med fjäderbensstaget och ta bort plastlocken över kopplingarna på batteriet.
2. Lösgör minus och vik åt sidan
3. Lösgör matarkablarna till fördelningsblocket
3. Lösgör plus och vik åt sidan
4. Skruva lös torxen som håller fördelningsblocket, nu ska du kunna vika detta åt sidan
5. Ta bort luftburken alternativt lossa det och vik åt sidan så gott det går
6. Lösgör batteriklämman på framsidan av batteriets botten
7. Nu ska du kunna dra hela batteriet så långt framåt att det går fritt från spåren längst in som hjälper till att hålla batteriet på plats.
(I min D3 tog batteriet emot luftburken därför var jag tvungen att ta bort denna)
Byt batteri och montera allt i omvänd ordning!
av Valle60
#1357800
Hej, följde denna instruktion, och bytet gick perfekt. Men nu får jag varning för att Auto Start/Stopp inte fungerar. Volvo verkstaden säger att jag måste komma in och nollställa räknaren för batteriövervakningen, och detta kan man inte göra själv. Någon mer som råkat ut för detta? V40 T4 Automat 2014.
av VitaVargen
#1380588
Hittade denna tråd när jag skulle göra detta för några veckor sen. Drog ihop ett lite snabbt klipp som kanske kan hjälpa nån mer som behöver göra detta :)
av OskarL
#1405261
Hejsan!
Bytte idag startbatteri på min V40CC D3 (VEA) MY16.
Lyckades byta det utan att ta bort varken luftburk eller stag. Lite trångt var det i framkant av batteriet, mot luftburken, men det var ändå klart görbart. Man får skruva loss och vika undan alla röda kablar i framkant av batteriet, som är i vägen, och ta loss fästet som håller fast batteriet. Sen går det att dra batteriet framåt och sedan vinkla upp det försiktigt och lyfta ur det.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)