Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1298150
Jadu, alla är vi olika. Men 9000 mil är då inte mycket, jag gissar på att det kan ramla in lite större reparationer om ca 15-20 000 mil, dvs runt 25-30 000 mil.
Du har ett kamremsbyte som väntar vid 18 000 mil, i ditt fall kanske åldern kommer först (10 år) och uppskattningsvis går det loss på 5-10k beroende på vilken del av landet du bor i.

Annars är det tämligen lugnt, v40 är rätt skottsäker med få fel, vanligast är väl frusna dörrlåskistor men det verkar vara nåt volvo tillämpar över hela modellprogrammet.

Men det viktigaste på den bilen är växellådan. Kolla så oljebytena gjorts efter schema, och mitt tips är att halvera intervallen. Det är en dubbelkopplingslåda, och den är helt ok, men tål inte att misshandlas och misskötas.

#1298284
TommyP86 skrev:Jadu, alla är vi olika. Men 9000 mil är då inte mycket, jag gissar på att det kan ramla in lite större reparationer om ca 15-20 000 mil, dvs runt 25-30 000 mil.
Du har ett kamremsbyte som väntar vid 18 000 mil, i ditt fall kanske åldern kommer först (10 år) och uppskattningsvis går det loss på 5-10k beroende på vilken del av landet du bor i.

Annars är det tämligen lugnt, v40 är rätt skottsäker med få fel, vanligast är väl frusna dörrlåskistor men det verkar vara nåt volvo tillämpar över hela modellprogrammet.

Men det viktigaste på den bilen är växellådan. Kolla så oljebytena gjorts efter schema, och mitt tips är att halvera intervallen. Det är en dubbelkopplingslåda, och den är helt ok, men tål inte att misshandlas och misskötas.
Japp. Det är mitt råd med. Utöver det vanliga med kolla antalet ägare så är serviceboken viktigast.

Milantalen är inte alls så märkvärdiga som sagt. Det är bara ut och kolla skicket och provköra :)
#1322254
Jag har en V40 med den specen. Skulle säga att du skulle kunna köpa en nyare T3 Momentum med automat istället. Den senaste T3:an har i princip likvärdiga prestanda som den gamla T4:an.
Har provkört en MY18 med T3 och den upplevde jag som minst lika pigg om min T4:a. En bonus är att du slipper Powershift-lådan som växlar väldigt ryckig i låga farter (men bra i högre farter). Men man vänjer sig.. :-)
#1322396
Kreensk skrev:Jag har en V40 med den specen. Skulle säga att du skulle kunna köpa en nyare T3 Momentum med automat istället. Den senaste T3:an har i princip likvärdiga prestanda som den gamla T4:an.
Har provkört en MY18 med T3 och den upplevde jag som minst lika pigg om min T4:a. En bonus är att du slipper Powershift-lådan som växlar väldigt ryckig i låga farter (men bra i högre farter). Men man vänjer sig.. :-)
Förhoppningsvis kom han väl frma till vilken bil han skulle köpa i Februari. men om han har beslutsångest kanske ditt tips nu är bra ;)

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]