Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
#1297917
Att lösa ut en privatleasad bil låter lite underligt, detta på grund av att det då blir ett förtäckt kreditköp utan den obiligatoriska 20% insatsen?
av Lövet
#1297925
least skrev:Att lösa ut en privatleasad bil låter lite underligt, detta på grund av att det då blir ett förtäckt kreditköp utan den obiligatoriska 20% insatsen?
Stora skillnaden är det garanterade restvärdet där kunden ej står någon risk. Men ja, det är en smula märkligt att Volvo tillåter utköp men det beror nog som sagt på att privatleasing hos Volvo styrs av ÅF så det blir lite vilda västern.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1297928
Lövet skrev: fre 08 feb 2019, 14:31
least skrev:Att lösa ut en privatleasad bil låter lite underligt, detta på grund av att det då blir ett förtäckt kreditköp utan den obiligatoriska 20% insatsen?
Stora skillnaden är det garanterade restvärdet där kunden ej står någon risk. Men ja, det är en smula märkligt att Volvo tillåter utköp men det beror nog som sagt på att privatleasing hos Volvo styrs av ÅF så det blir lite vilda västern.
"kunden ej står någon risk".
Det viktiga här är att om kunden inte tar nån risk så får kunden betala rejält för att inte ta den risken.

Varken bilföretag eller banker ger bort pengar utan tar bra betalt för att ta den risken istället. På vissa bilar är det säkert väldigt bra att göra så. men i volvos hemland där andrahandsvärdet är rätt högt är att leasa och sen köpa ut bilen oftast rätt korkat jämfört med att köpa bilen cash eller med billån på en gång.
av Lövet
#1297931
SebSE skrev:.
Nej precis och därför är det så oerhört konstigt att vissa Volvo ÅF tillåter utköp. Dock kanske det garanterade restvärdet är ännu lägre egentligen utan att kunden förstått det. Det är ju inte specat nånstans vart det ligger.

Audi, Seat, Skoda, BMW, Volkswagen som jag vet hur de gör tillåter inga utköp. Där går allt tillbaka till ÅF.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1297938
Lövet skrev: fre 08 feb 2019, 14:50
SebSE skrev:.
Nej precis och därför är det så oerhört konstigt att vissa Volvo ÅF tillåter utköp. Dock kanske det garanterade restvärdet är ännu lägre egentligen utan att kunden förstått det. Det är ju inte specat nånstans vart det ligger.

Audi, Seat, Skoda, BMW, Volkswagen som jag vet hur de gör tillåter inga utköp. Där går allt tillbaka till ÅF.
Precis så är det nog. Jag har ju fördelen att en vän privaleasar liknande som min och jag cashade. Med hans leasingavgift har han betalat av 55% av värdet på bilen när den lämnas tillbaka. Han pedantsköter bilen så bilhandlaren kommer få ut betydligt mer om de säljer den begagnad och inte behöver ta hänsyn till vad leasingtagaren har betalat in.

Det är ju de vinst de "ska" göra för att de tagit risken och garanterat ett restvärde.

I kompisens fall är ha medveten om att han gör en dålig affär ekonomisk men säger att han föredrar: "peace of mind och jag slipper lägga energi på bilägandet".
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1297946
SebSE skrev: Precis så är det nog. Jag har ju fördelen att en vän privaleasar liknande som min och jag cashade. Med hans leasingavgift har han betalat av 55% av värdet på bilen när den lämnas tillbaka. Han pedantsköter bilen så bilhandlaren kommer få ut betydligt mer om de säljer den begagnad och inte behöver ta hänsyn till vad leasingtagaren har betalat in.

Det är ju de vinst de "ska" göra för att de tagit risken och garanterat ett restvärde.
Om man leasar en bil och sköter den som sin egen förbrukar man ju inte hela det slitage man betalat för. Det har man gjort om bilen precis klarar granskningen när bilen återlämnas.
av AramisKD
#1298222
Tack för alla svar i tråden. Det verkar vara svårt att jämföra och det verkar skilja en hel del. Hade otur förra helgen då plogbilen backade på min bil och körde sönder hela bakdelen... Så nu står den på verkstaden och kommer bli klar 10 dagar innan den ska lämnas tillbaka :p

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]