Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1294789
Min V60 D5 TE summum kostade 495k ny minus 40k i supermiljöbilspremie = 455k.

Jag körde företagsleasing 3 år, 8700 mil och fick 242k för den vid avslut. Gick över tiden en månad då jag väntade på ny bil. Så 37månaders leasing blev det.
Ganska exakt 50% av nybilspriset innan premien och 53-54% av priset jag betalade.

Det är väl rätt okej i inbyte med tanke på att jag kört nära 9k mil.

Edit: Leasingkostnaden var på ca 5500kr/månaden. Restvärde var precis däromkring.. Jag kunde skippa att betala sista fakturan sa dom.. Så gissar att mitt restvärde var precis under 240k.
av Lövet
#1294868
Det kommer tyvärr vara rätt poänglöst för TS att jämföra privatleasingåterlämnande för Volvo eftersom alla ÅF gör på olika sätt. Det är inte centralt styrt som på andra märken.
Företagsleasing är också rätt olika villkor på beroende på om det är en op.lease, fin. lease och vilket bolag.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1294894
Det enda man kan vara helt säker på är att det inte finns någon annan som är med och betalar än kunden. Om någon annan tar en risk kostar det. Om något är gratis är det troligt att man själv är produkten.
#1294901
Hade varit intressant som tidigare nämnts om jag tex. privatleasar en bil och sedan köper loss den. Mitt sunda förnuft säger att det är dyrare att köpa loss en privatleasad bil än att köpa på tex. avbetalning med eller utan restvärde. Känns som att man måste betala mer kännbart eftersom man bara tecknar ett kontrakt på tex. 36 månader utan risk med vare sig värdeminskning (en bil med en typ av bränsle kan ju bli värdelös om regeringen hittar på nån ny skatt eller miljözon) eller kontantinsats som kan gå förlorad eller ett förändrat ränteläge. Att säkra en fast månadskostnad mot stigande räntor och annat har ju i alla tider kostat extra, därav mitt resonemang.
av Lövet
#1294912
Tompamannen skrev:förändrat ränteläge
räntan är dock vanligen rörlig så månadskostnaden kan gå upp och ner någon krona upp eller ner. I övrigt håller jag helt med. Ingen tar risk gratis.
#1294927
Lövet skrev:räntan är dock vanligen rörlig så månadskostnaden kan gå upp och ner någon krona upp eller ner. I övrigt håller jag helt med. Ingen tar risk gratis.
Okej, det hade jag ingen aning om. Trodde det var det priset vid tecknandet som gällde.
av Lövet
#1294930
Tompamannen skrev:
Lövet skrev:räntan är dock vanligen rörlig så månadskostnaden kan gå upp och ner någon krona upp eller ner. I övrigt håller jag helt med. Ingen tar risk gratis.
Okej, det hade jag ingen aning om. Trodde det var det priset vid tecknandet som gällde.
Fel av mig. Care by Volvo har tydligen fast ränta. Audi, VW, Skoda, Seat har rörlig ränta. Orkade inte kolla fler, exempelvis om det är annorlunda på "vanlig" privatleasing för Volvo. Det hela kompliceras ju av att alla Volvo ÅF har egna avtal.
av Lövet
#1294931
Fjonsson skrev:Har du fast ränta tar någon annan en risk och tar betalt för det.
Kanske därför Care by Volvo är så dyrt ;-)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...