Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1292621
joel80 skrev: tis 15 jan 2019, 19:24
Fjonsson skrev:Överklagat?
Ni hade väl tillsammans med säljaren fått gå igenom vad ni skrev på för tre år sedan...
Det står inte i kontraktet vad exakt dom menar med t.ex "normalt skick".
Vissa anser ju att typ 6 stenskott på 5000 mil är för många och att man då ska betala.
Precis. Det är det jag menar. Ni läser avtalet tillsammans och står det klart att det inte finns någon förklaring på normalt skick.

Hade jag varit bilhandlare hade jag listat lite grejor som jag kunde tänka mig att avskriva om kunden leasar en ny bil.
av Isty
#1293569
Misskött T5 Carbon edition? Den har fått 3 stenskott under 5500 mil där 1 är på rutan 'där man inte kan laga' och 2st som gjort hål på klarlacken på kolfibertaket.
I övrigt är det troligtvis den mest välskötta V40in som finns i Sverige, så nej, den är inte misskött.
Det var lite det vi störde på att våran är som NY förutom 3st stenskott.

Kollade nu i efterhand också och i kontraktet står det att däck får ej vara under 3mm i djup, på besiktningen stod det 3mm fram och 4mm bak, dvs. godkänt.

Som sagt eftersom vi köpte ut den så bryr vi oss inte, utan ifall vi hade behövt betala vid återlämning.

Då vi har mycket respekt för bilar så har vi självklart vårdat den från början som om den vore våran egna då vi alltid planerat att köpa ut den
för det är verkligen en fantastisk bil!
#1293597
Fjonsson skrev:Ska vi gissa på restvärdet plus handlarens förväntade försäljningsvinst?
Hur kan man få ett restvärde när bilen leasas? Köper man på avbetalning med kontantinsats och förhandsbestämt restvärde så vet man exakt vad som är ränta och vad som är amortering. En privatleasing har mig veterligen ingen uppdelad kostnad för ränta och amortering, det är en avgift som betalas varje månad.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1293598
Självklart finns det ett restvärde.
Det ligger ju till grund för din månadskostnad. Handlaren kalkylerar med att bilen har ett specifikt värde när du lämnar tillbaka den.
Nypris - (restvärde+försäljningskostnad) = det värde på bilen du har konsumerat under din leasingperiod.
Ovanpå det lägger handlaren kapitalkostnaden + service samt i vissa fall försäkring.
Alltihop summeras och divideras på antal månader i ditt leasingkontrakt.
Hur trodde du man kom fram till leasingkostnaden?

Om bilen avviker från förväntat skick när du lämnar tillbaka är det faktiska restvärdet lägre än vad handlaren förutspådde och då får man betala för "onormalt slitage".
Användarvisningsbild
av hebbe
#1293605
Hej, vi lämnade tillbaka vår v40cc-14 i november 16, det va 1 skrapmärke vid ena dimljuset fram, cirka 1dm långt,det sa dom inget om, samt 1 spricka i framrutan, rätt framför föraren den bytte dom, kostade 1500. Där efter hämta vi ut en xc60. Och nu i vår byter vi till Renault captur. Detta är på bilia, och vi har bytt innan 3 år. 32 månader och nu bli det 29 månader.
#1293625
Fjonsson skrev:Självklart finns det ett restvärde.
Det ligger ju till grund för din månadskostnad. Handlaren kalkylerar med att bilen har ett specifikt värde när du lämnar tillbaka den.
Nypris - (restvärde+försäljningskostnad) = det värde på bilen du har konsumerat under din leasingperiod.
Ovanpå det lägger handlaren kapitalkostnaden + service samt i vissa fall försäkring.
Alltihop summeras och divideras på antal månader i ditt leasingkontrakt.
Hur trodde du man kom fram till leasingkostnaden?

Om bilen avviker från förväntat skick när du lämnar tillbaka är det faktiska restvärdet lägre än vad handlaren förutspådde och då får man betala för "onormalt slitage".
Isf. är det ju världens sämsta affär. Då är det ju betydligt bättre att köpa en ny bil med 8-10% prut på avbetalning istället för att lösa in en leasingbil, eller? Restvärdet baseras ju på oprutat nypris på en leasingbil.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1293627
Knappast. När handlaren räknar ut ett attraktivt leasingpris utgår han ju naturligtvis från ett nypris där han ger sig själv maximal rabatt. Det är ju därför en leasingbil blir billigare om man jämför med ett kontantköp till listpris, vilket ju är exakt vad handlaren vill att du ska komma fram till.
Sen kan ju försäljningskostnaden visa sig bli högre i slutet av leasingperioden än vad handlaren räknade med. Kanske står det redan många likadana bilar i beg-hallen eller så är modellen sval som beg-bil. Då blir det ju billigare att lösa ut sin bil.
Sen slipper ju handlaren rekonda bilen om du löser ut den...
Summerat kan man utgå från att leasingkostnaden har betalat alla omkostnader + vinst till handlaren. Varför skulle man annars hålla på med det?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1293629
Orkar man kan man ju sätta sig ner med en handlare och ställa upp kostnaderna för att leasa jämfört med att köpa och fråga vilken kostnad det är som försvinner/blir lägre i verkligheten för leasingbilen. Jag gjorde det en gång hos en Opelhandlare. Han påstod att dom inte fick avslöja leasingkalkylen. Tro fan det...
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.