- lör 22 dec 2018, 21:18
#1288045
Idag hände något märkligt. Körde med bilen igår, parkerade vid 15.00. Skulle åka idag vid 19.00, ingen värmare har varit igång. Första gången bilen har stått längre än 24 timmar i min ägo. Trycker på "låsa upp" på fjärren, då går larmet i bilen, det enda som hörs är en siren som låter woi woi woi woi, inga lampor som blinkar eller nått. Försöker larma av, bilen svarar inte, går in på VOC, "vi kan inte få kontakt med din bil nu". Ingen av knapparna på fjärren fungerar. Pillar bort luckan på dörren och öppnar med nyckelbladet. Sätter in nyckeln i tändningslåset, allt är dött, ingen innerbelysning, ingenting, bara en siren som tjuter i typ 20s och sedan 10s uppehåll och sedan tjuter igen.
Öppnar motorhuven, försöker hitta jävelskapet som tjuter. Ska precis gå efter en ficklampa och avbitartång när plötsligt larmlampan börjar blinka. Trycker på fjärren och det går att larma av. Öppnar dörren och displayen mm. lyser. Stoppar in nyckeln i tändningslåset och trycker på startknappen, bilen slocknar igen, allt är dött. Försöker 3 gånger ytterligare, då startar bilen! Kör in i garaget, kollar spänningen på batteriet, ligger på exakt 12V när radio, lampor och lite förbrukare är på, laddar batteriet fullt, tar typ 20min så det var knappast tomt.
Drar ut säkringen på 5A till sirenen, testar att larma på, öppnar med nyckeln, då går larmet fast denna gången tutar bilens tuta, tut tut tut och blinkersen blinkar.
Jag fattar nada. Någon som varit med om nått liknande? Batteriet i min bil ser helt nytt ut. Samtidigt lite märkligt att belastad spänning är så låg på ett nytt, nyladdat batteri. Frågan är om bilfirman bytt batteri för att det är något fel på bilen, att den laddar ur sig själv. Och varför ljöd en siren när jag larmade av och varför var bilen helt död i övrigt? Har kollat att allt slocknar när jag stänger bilen, bagagelampor, handsfack osv.
Öppnar motorhuven, försöker hitta jävelskapet som tjuter. Ska precis gå efter en ficklampa och avbitartång när plötsligt larmlampan börjar blinka. Trycker på fjärren och det går att larma av. Öppnar dörren och displayen mm. lyser. Stoppar in nyckeln i tändningslåset och trycker på startknappen, bilen slocknar igen, allt är dött. Försöker 3 gånger ytterligare, då startar bilen! Kör in i garaget, kollar spänningen på batteriet, ligger på exakt 12V när radio, lampor och lite förbrukare är på, laddar batteriet fullt, tar typ 20min så det var knappast tomt.
Drar ut säkringen på 5A till sirenen, testar att larma på, öppnar med nyckeln, då går larmet fast denna gången tutar bilens tuta, tut tut tut och blinkersen blinkar.
Jag fattar nada. Någon som varit med om nått liknande? Batteriet i min bil ser helt nytt ut. Samtidigt lite märkligt att belastad spänning är så låg på ett nytt, nyladdat batteri. Frågan är om bilfirman bytt batteri för att det är något fel på bilen, att den laddar ur sig själv. Och varför ljöd en siren när jag larmade av och varför var bilen helt död i övrigt? Har kollat att allt slocknar när jag stänger bilen, bagagelampor, handsfack osv.
V40 CC D3-17 aut