Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1288045
Idag hände något märkligt. Körde med bilen igår, parkerade vid 15.00. Skulle åka idag vid 19.00, ingen värmare har varit igång. Första gången bilen har stått längre än 24 timmar i min ägo. Trycker på "låsa upp" på fjärren, då går larmet i bilen, det enda som hörs är en siren som låter woi woi woi woi, inga lampor som blinkar eller nått. Försöker larma av, bilen svarar inte, går in på VOC, "vi kan inte få kontakt med din bil nu". Ingen av knapparna på fjärren fungerar. Pillar bort luckan på dörren och öppnar med nyckelbladet. Sätter in nyckeln i tändningslåset, allt är dött, ingen innerbelysning, ingenting, bara en siren som tjuter i typ 20s och sedan 10s uppehåll och sedan tjuter igen.

Öppnar motorhuven, försöker hitta jävelskapet som tjuter. Ska precis gå efter en ficklampa och avbitartång när plötsligt larmlampan börjar blinka. Trycker på fjärren och det går att larma av. Öppnar dörren och displayen mm. lyser. Stoppar in nyckeln i tändningslåset och trycker på startknappen, bilen slocknar igen, allt är dött. Försöker 3 gånger ytterligare, då startar bilen! Kör in i garaget, kollar spänningen på batteriet, ligger på exakt 12V när radio, lampor och lite förbrukare är på, laddar batteriet fullt, tar typ 20min så det var knappast tomt.

Drar ut säkringen på 5A till sirenen, testar att larma på, öppnar med nyckeln, då går larmet fast denna gången tutar bilens tuta, tut tut tut och blinkersen blinkar.

Jag fattar nada. Någon som varit med om nått liknande? Batteriet i min bil ser helt nytt ut. Samtidigt lite märkligt att belastad spänning är så låg på ett nytt, nyladdat batteri. Frågan är om bilfirman bytt batteri för att det är något fel på bilen, att den laddar ur sig själv. Och varför ljöd en siren när jag larmade av och varför var bilen helt död i övrigt? Har kollat att allt slocknar när jag stänger bilen, bagagelampor, handsfack osv.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1288052
Eftersom du nyligen startade en annan tråd om oljud från motorrummet så -gissar- jag på att du har en dålig laddning, kass generator eller slirande multrem.
Användarvisningsbild
av Funk
#1288698
Det låter definitivt som ett spänningsfall ställer till det. Om det sedan är dålig kontakt till batteriet eller vad det är, det är lite svårare..

/Thomas
av Tompamannen
#1288710
Det var lite pinsamt och jag blev rejält förbannad för jag hatar när elektronik strular. Lite sjukt att man trycker på avlarma och då går en siren igång. Ingen knapp på fjärren funkar, appen funkar inte, bilen måste öppnas med nyckelbladet, bilen är död, skiten går inte att stänga av! Spänningen låg väl precis på gränsen för läget där bilen stänger ned elsystemet för inte saker ska tappa minne. Och när jag tryckte på knappen så aktiverade jag blinkersen, c-låset ville låsa upp, backspeglarna ville vrida ut sig osv. Detta räckte väl för att spänningen skulle sjunka under nån spärr, och sirenen är väl nån backupgrej om nån tjuv klipper batterikabeln eller nått, så därför gick sirenen när spänningen sjunk så drastiskt kanske. Det står ju inte i nån manual hur det fungerar.

Allt ska ju vara så förbaskat avancerat idag. Man googlar och googlar och har man tur så hittar man något litet på nått forum i typ USA eller liknande där det står några ord om det man söker.

Jag har gått över och kollat laddning och batteriet osv. och kan inte hitta något fel. Riktigt irriterande på en ett år gammal bil. Har haft bilen i garaget 3 dagar orörd och batteriet håller +12,8V men då har den varit avlarmad. Men samtidigt så tycker jag att den ska hålla spänningen mer än dryga 24t även om larmet är aktiverat. Nästa test blir att parkera den utomhus när det ska bli kallt och se om det påverkar. Dock kommer jag plocka säkring 73 denna gång så jag slipper stå där med tjutande siren och grannarna gloendes i fönstren :-D
av Tompamannen
#1288765
Öppnade den där kåpan ovanför batteriet där alla kablar är anslutna. Kände på samtliga muttrar för att kolla att dom satt fast. Döm om min förvåning när jag kände på den största (13mm) och jag kunde skruva ned den flera varv :-o .
Vid tillfället när sirenen startade och bilen var död så drog jag loss den främre täckkåpan för att komma åt pluspolen. Har ett svagt minne att jag i stridens hetta drog lite i pluskablaget där för att kolla om det var löst och det var strax efter detta som jag fick kontakt med bilen. Men sedan tänkte jag inte mer på det för alla kablar verkade sitta fast.

Men nu tog jag alltså bort en annan lucka och upptäckte att denna stora skruven var lös. Av det lilla jag kan se så verkar den vara av högsta betydelse och den borde inte kunna skruvas ned 2 varv med handkraft när den ska dras med 13mm hylsa. Kan jag ha funnit lösningen på mitt spänningsproblem tror ni?

Försöker lägga upp en bild men det fungerar inte nu. Men muttern ser ut att dra ihop en undre platta med den övre där alla pluskablar är anslutna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1288901
Inget ovanligt problem.
Detta hände på min V50 och en av företagets V70, båda efter batteribyte på en verkstad... :bored:
av Tompamannen
#1288932
Är väl bara att tacka sin lyckliga stjärna att inte bilen blev strömlös ute i rusningstrafiken :devil:
Men vilka jävla klåpare till bilfirma att missa detta! Bilen skulle dessutom vara servad samma dag som jag provkörde den, men jag hade ut kupefiltret förut och det var INTE bytt för 14 dagar sedan! Ett byte borde ju rimligtvis ingå i en service när bilen har luftkvalitetssystem, vad det nu heter.

Jag litar inte ett ögonblick på någonting som denna bilfirman har gjort eller inte gjort med bilen så idag har jag köpt alla filter, och det blir ny Castrol 0W20 (vilket jag betvivlar starkt att dom hällt i), dvs. en basservice med rätt grejor.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1288996
Kupefilter skall bytas vid varje service. Surt när det fuskas med allt.

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]

Motorlampan tändes för några dagar[…]