Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av woodboo
#1286675
Hej,

Det är så att jag hittade en volvo v40 T2 1.5 med 122HK https://www.wayke.se/objekt/d64b2bda-84 ... ur-kinetic

Jag vet inte mycket om bilar men de jag frågade sa att 1.5 med 122HK är för lite för en volvo att bilen är för tung för motorn, och att motor blir snabbare trött igenom åren. Är detta sant?

Vi bor i Stockholm och vi kommer inte tävla med bilen och köra som galningar..jag håller hastigheten. Vad är det som är negativt med en Volvo V40 T2 med 112hk? Tar den mer bensin för att den väger mycket med en liten motor?

Vad tycker ni annars om Volvo v40 T2 om ni själv skulle ha köpt den?

Tack
av Lövet
#1286678
Det här är ju exakt samma trådämne som förra gången? Det var inte sant att små motorer blir tröttare med tiden den gången och inte heller denna.
viewtopic.php?f=70&t=146026
av Lövet
#1286680
woodboo skrev:
StefanN skrev: lör 15 dec 2018, 18:47 Åk och provkör en sväng så ser du ju om den duger?
jo det var min tanke först, men om det är sant folk säger så är det ingen ide att test köra den ^^
Det är INGEN som sagt det som kan någonting
av Jspeed
#1286692
Det tar lite emot att uttrycka det men är det inte lite tråkigt med kommentarer som "åk och testa själv" eller "bara du kan veta vad som är bäst för dig"??

Det borde väl ändå vara poängen och glädjen med ett forum, att få höra andras erfarenheter och att dela med sig av sina. Sen sållar man själv för att få sin egen bild..

Jag provkörde t2:an när den var ny och blev positivt överraskad. Jag minns att jag tyckte den kändes mjuk och civiliserad och tillräcklig för tyngden men något hämmad i orken över 3000 varv/min. Hade den funnits i V40 idag hade jag valt den istället för T3 om det var en bra basbil jag var ute efter.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1286737
Jspeed skrev:Det tar lite emot att uttrycka det men är det inte lite tråkigt med kommentarer som "åk och testa själv" eller "bara du kan veta vad som är bäst för dig"??

Det borde väl ändå vara poängen och glädjen med ett forum, att få höra andras erfarenheter och att dela med sig av sina. Sen sållar man själv för att få sin egen bild..

Jag provkörde t2:an när den var ny och blev positivt överraskad. Jag minns att jag tyckte den kändes mjuk och civiliserad och tillräcklig för tyngden men något hämmad i orken över 3000 varv/min. Hade den funnits i V40 idag hade jag valt den istället för T3 om det var en bra basbil jag var ute efter.
Problemet är ju att det är så stor skillnad. Jag som hade en Honda Civic Type_R tycker att alla bilar är lite tråkiga efter den. Medans vänner som kört min V40-T3 tycker att den är förvånansvärt rapp.
Så det ÄR alltså en smaksak vad man tycker om motorn och inget som man kan ta till sig enkelt av en främling som man inte vet vad denne har för preferenser

Man ska framförallt inte lyssna på gubbar som "kan bilar" och minsann "vet" att bilar blir trögare med åren. Det var väldigt länge sen det var så :-D

Glad att du gillade T2. Men vi vet ju inte ditt körsätt eller vad du använder bilen till .

Kanske ska säga att jag nog skulle kunna tänka mig en T2 med idag då jag främst pendlar med bilen och prestanda inte nämnvärt är väsentligt. men det är nog bra med T3 när man ska dra saker ändå.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1286746
Jag kör en T6:a med 315hk och en D2:a med 120hk. Båda fungerar utmärkt att ta sig från A till B med. Jag tar ofta V40’n (D2) för att den är trevlig och har ett piggt chassie. Dryga 100hk räcker gott och väl i en V40 om man kör som folk.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]