Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
#1288266
Dex skrev:
Tompamannen skrev: sön 23 dec 2018, 10:57 Nu har jag mätt upp spänningen från generatorn. Pendlar mellan 14,9-15,2V. När jag tomgångsvarvade med denna spänning så hördes inte något vinande alls. Så frågan är om ljudet uppstår när generatorn tappar motstånd och inte laddar. Läste något om Battery Monitor System, att man kanske måste nollställa denna vid batteribyte för att generatorn ska ladda på rätt sätt. Sedan var det något om generatorns frihjul, som även finns som reservdel?

Efter jag hade stängt av motorn så lät jag tändningen vara på, med lampor tända osv., då låg batteriet på 12,4V.
Generatorns laddspänning är ju helt ok med 14,9-15,2V.
Man kan ju för säkerhets skull mäta laddströmmen med en tångampermeter så man vet säkert att generatorn är ok.
Bilen har ju 2st batterier ett start/stopp och ett vanligt kanske de borde kollas upp också?
Det är inte bra att koppla laddkablar direkt över batteriet vid laddning eftersom det tydligen kunde fördärva någon elektronik. står nog i instruktionsboken någonstans.
Det ska alltid kopplas till batteriets pluspol och bilens chassi, aldrig på minuspolen.
Vet ej vad som kan gå sönder om man gör det.
Är inte 15,2 alldeles för mycket??
av Tompamannen
#1288328
Tack för alla svar!
Nu har bilen stått i garaget hela natten. Tog bort laddaren igår kväll vid 8-tiden och då var det fulladdat. Nu vid 10-tiden på morgonen håller batteriet 12,94V obelastat. Jag tror batteriet är okej, men laddningen är något galet med. Som sagt, när jag startade bilen igår och kollade laddningen så var det inget missljud när jag varvade upp den lite. Det verkar komma efter en stund. Nästa steg är att köra med bilen och när ljudet uppstår ska jag stanna och kolla laddspänningen. Kan vara frihjulet som börjar slira eller något.

Jag köpte bilen hos en icke Volvohandlare. Deras kunskap om just Volvo ger jag inte mycket för. Då åker jag nog hellre till en Bosch Car Service och låter proffsen kika på det. Nu har jag drabbats av influensa så det lär dröja några dagar innan jag får testa bilen igen. Har återanslutit BMS-kontakten, fast den kanske inte har så mycket med laddningen att göra ändå.
av Tompamannen
#1288602
Fortfarande dålig så jag har inte kört med bilen. Mätt spänningen igen. Efter 3 dygn i garaget utan att rört bilen så låg batteriet på 12,85V. Satte på tändningen, halv/helljus, radio osv., efter 5 minuter så visar spänningen 12,35V med belastningen på. Stänger av tändning mm. och spänningen stiger. Detta får mig iaf. att tro att batteriet är okej.
av Tompamannen
#1288603
Dex skrev:
Fulladdat blev 12,67V på V40CC:n
Var detta direkt efter du hade kopplat bort laddaren? Läste något om att man ska låta batteriet stå 24tim för att nå vilospänning.
Användarvisningsbild
av Dex
#1288607
Tompamannen skrev: ons 26 dec 2018, 14:35
Dex skrev:
Fulladdat blev 12,67V på V40CC:n
Var detta direkt efter du hade kopplat bort laddaren? Läste något om att man ska låta batteriet stå 24tim för att nå vilospänning.
Ja den spänningen fick jag direkt efter laddaren laddat färdigt.
Så ditt batteri/batterier verkar ju ok när man laddar dem.
Jag vet inte om AGM laddning med 15,2V är för hög.
Jag är inte säker på att bägge batterierna är AGM på bilen så därför kör jag med ordinarie spänning på laddaren.
Start/Stopp batteriet är AGM, men det andra har jag ingen aning.
Kanske generatorn eller laddningsrelä som inte fungerar alltid orsakar ljudet.
Verkar vara lite klurigt.
av Tompamannen
#1288613
15,2V visade Voltmetern som mest, den hoppade ganska mycket. Jag kanske mätte fel när jag mätte över batteriet, kanske ska mäta på växelströmsläget på Voltmetern när generatorn går?
Prövade att stoppa in en skruvmejsel i fläkten på generatorn och drog i remmen åt vardera håll, ingen frirullning alls. Tog en bild, ser ut som att frihjulet som jag varit inne på tidigare inte finns på min generator?
generatorhjul.JPG
generatorhjul.JPG (754.02 KiB) Visad 1126 gånger
av Tompamannen
#1288655
Varit ute och kört en sväng med bilen. Det vinande ljudet uppkommer efter 3-400m när bilen kallstartades, så det mest logiska är att ljudet alstras av något som får upp tempen fort, min gissning är turbon.
Hade bilen uppkopplad mot obd2 hela resan och så fort motorvarvet kommer över tomgång så ligger spänningen på 15,0V resp 13,8V. Jag använder mig av Torque Lite och spänningarna som avses heter Control Module och OBD Adapter. Jag skulle tro att det högre värdet kommer från generatorn då jag själv mätte liknande över batteriet med Voltmetern.
När jag stängde av motorn så låg spänningen på 12,8V efter typ 5 minuter. Så jag vette fasen vad det var för spel han fick häromdagen och varför spänningen i batteriet var under 12V. Hade precis kört 4 mil så varför batteriet hade så låg spänning 24t senare är väldigt skumt.

Men åter till ljudet. Testade att köra ned fönstret på passagerarsidan och köra utefter en bergssida och ett plank, JÄDRAR vad det viner på utsidan! Riktigt sådär metalliskt vinande, det kan inte vara normalt. Ska se om jag vid tillfälle kan tejpa mobilen under huven och spela in ljudet.
Det verkar följa gaspedalens läge hellre än varvtalet, så även om man ligger med lådan i lockup-läget och duttar på gasen utan att varvräknaren rör sig synligt så hör man woii woiii woiiii.
Om jag fattat det rätt så har min motor VTG-turbo. Dåligt påläst men det är väl något med ställbara turbinblad tror jag. Får läsa på lite om det kan vara detta som spökar då det bara är dom och kompressorn som rör sig i turbon.
av Tompamannen
#1288775
Som jag skrev i den andra tråden så tror jag att problemet med batteriet är löst.

Har läst en del om Variabel Turbo Geometri men jag har inte hittat någon film med ljud hur det kan låta om klackarna har fastnat i turbon. Det verkar ju inte helt orimligt att det är när avgaspulserna slår mot klackarna som ger upphov till ljudet. Antingen har tryckklockan (som jag misstänker inte styrs av vaccum utan av en servomotor?) fastnat helt eller så kanske den är begränsad i sin rörelse pga. sot eller nått inuti turbon.

Som vanligt så spekulerar jag bara, men men. Om nu ljudet kommer från dessa klackar inuti turbon, hur ska man då kunna kolla tryckklockans funktion? Den sitter väldigt svåråtkomligt till, ovanifrån iaf. då fjäderbensstaget gör det omöjligt att få ned armen mellan motor och detta. Kan man ta en tång och försöka dra i stången? Eller sabbar man något då? Kan man provocera fram en rörelse ute på vägen? Läste om nån italiensk manöver där man skulle åka på fyran från 30 upp till varvstoppet några gånger för att blåsa ut eventuell skit :-D
Användarvisningsbild
av Dex
#1289162
Tompamannen skrev: lör 22 dec 2018, 20:43 Då ska vi se om jag kan få till detta.
Ljudet verkar följa motorvarvet ändå.
Första filmen var det lite halt på vägen.
https://youtu.be/C0fdtjrL0a4

Andra filmen är genom hela varvtalet.
https://youtu.be/ERhEA3sCmrk

Tredje filmen är stillastående på tomgång.
https://youtu.be/DTZ50-bIkx8
Jag lyssnade lite på visslande/vinande ljudet du har på filmerna.
För mig låter det som turbon åstadkommer detta när den bygger upp trycket.
Så någon typ av läckage ljud.
Ljudet kommer med gaspedalens läge och inte varvtalet på motorn.
Så varje gång du trycker ner gaspedalen så kommer visslingarna.
Turbo ventil som inte fungerar eller lös slanganslutning för det matande turbotrycket.
När du får bort ljudet så kommer det bli mer fart i bilen. :-)
av Tompamannen
#1289220
Laddtrycket är väl ganska enkelt att utesluta om man bara vet hur mycket en ska ladda? Jag kan ju utläsa livevärden för dom flesta parametrar från Usb-uttaget.
Annars har jag också tänkt lite i dom banorna, men då att det skulle vara avgasläckage. Minns att det var vanligt förekommande på 2,0T och T4 (när jag åkte gamla V40) att grenrörsbultarna kunde lossna med avgasläckage som följd. Och det gav också upphov till ett slags tjutande ljud.

Ska se imorgon om jag kan fästa en kamera under huven för iaf. spela in ljudet. Tror det är lättare att avgöra vad det kan vara om man kommer närmare källan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]