- sön 23 dec 2018, 22:38
#1288266
Dex skrev:Är inte 15,2 alldeles för mycket??Tompamannen skrev: ↑sön 23 dec 2018, 10:57 Nu har jag mätt upp spänningen från generatorn. Pendlar mellan 14,9-15,2V. När jag tomgångsvarvade med denna spänning så hördes inte något vinande alls. Så frågan är om ljudet uppstår när generatorn tappar motstånd och inte laddar. Läste något om Battery Monitor System, att man kanske måste nollställa denna vid batteribyte för att generatorn ska ladda på rätt sätt. Sedan var det något om generatorns frihjul, som även finns som reservdel?Generatorns laddspänning är ju helt ok med 14,9-15,2V.
Efter jag hade stängt av motorn så lät jag tändningen vara på, med lampor tända osv., då låg batteriet på 12,4V.
Man kan ju för säkerhets skull mäta laddströmmen med en tångampermeter så man vet säkert att generatorn är ok.
Bilen har ju 2st batterier ett start/stopp och ett vanligt kanske de borde kollas upp också?
Det är inte bra att koppla laddkablar direkt över batteriet vid laddning eftersom det tydligen kunde fördärva någon elektronik. står nog i instruktionsboken någonstans.
Det ska alltid kopplas till batteriets pluspol och bilens chassi, aldrig på minuspolen.
Vet ej vad som kan gå sönder om man gör det.
Bilälskare