Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1289627
Har beställt en ny slang. Fungerar inte detta så det blir tyst på vinandet så blir nästa steg att provtrycka systemet. Borde vara relativt enkelt att ta lös slangarna och montera en plugg eller rör i andra änden och pumpa i 1bar och se om det pyser nånstans. Kanske tom. går att ta loss slangen från turbon, vika ned den och dra åt slangklämman, göra samma sak med den som sitter på insuget, sedan pluggar man och provtrycker hela systemet på plats.
av jovani
#1289675
Jag tror att du skall undersöka slangens anslutning bakom packningen mera, det känns/ser ut som att det kan finnas en spricka som öppnas ytterst lite när tryck kommer.
Är kylets anslutning HELT slät runt om? inget gjutskägg/spricka som kan orsaka detta?
Eftersom det är ingångs sidan på ICn så har den ett litet högre tryck än utsidan. (tryckfall)

Tvätta rent med bromsrengöring så det är kliniskt rent, ut å kör en sväng, om du har, hitta en OKQ8 som har billyft så går det snabbare att kolla om det läckt någon stans.
av Tompamannen
#1289683
Jag tvättade rent anslutningen mot IC'n och kände så där inte var några ojämnheter. Packningen inuti stålmuffen på slangen verkade okej också. Där finns lite extra mån på slangens längd, en ide jag har isf. är att på något sätt skära bort stålmuffen och få själva slangen över IC-anslutningen och en hederlig slangklämma runt. Men jag vågar inte hitta på något innan jag fått den nya slangen så bilen blir ståendes obrukbar.

Jag har ramper i garaget som jag kör upp bilen på och det går hyffsat fort att montera ned plastskyddet under med skruvdragaren :-)
av Tompamannen
#1290066
Provtryckt intercoolern med sina respektive anslutningsslangar. Höll 1 bar utan att mätaren rörde sig 1mm i 2 minuter, det tyckte jag räckte för att övertyga mig. Bara resten kvar :devil:
2C5A0FB7-8A02-44EA-B535-EF0A41C6336E.jpeg
2C5A0FB7-8A02-44EA-B535-EF0A41C6336E.jpeg (1.06 MiB) Visad 1462 gånger
av Tompamannen
#1290079
Kollat allt på trycksidan, kan inte hitta något läckage öht.
Lurar lite på tryckklockan, så den rör sig som den ska. Försökte dra och trycka i stången men den sitter så dumt till att man inte får någon kraft, men den känns orubblig. Hittade vad jag tror är magnetventilen i bakkant på motorns översida, precis under fjäderbensstaget. Därifrån går slangen vidare till något som betecknas som ”vaccumtank” på framsidan av motorn. Är tryckklockan vaccumstyrd? Jag tänkte om jag ska ta loss slangen och suga eller blåsa i den för att tryckklockan på turbon ska röra stången så jag vet att den inte fastnat i nått läge.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1290102
Ser mysigt ut därunder. :-D
Var det inte slangen du beställde häromdagen då?
av Tompamannen
#1290106
Avbokade den, ville vara säker först. Och det håller för 1 bar iaf. så jag vette katten vad som felar. Skumt dock att slangens anslutning mot ic’n var så geggig. Men det kan ju ha varit skit i mellan som gjort detta, och när jag gjorde rent så blev det tätt, men att mitt vinande inte har med det att göra.
av jonkul
#1317897
Längesen något skrevs i den här tråden, men jag har typ ett omvänt problem som kanske kan vara relaterat på något sätt? Hade samma vinande ljud på min D4 som i dina klipp ända sedan jag köpte bilen, så jag trodde att det var turbon som lät så mycket helt enkelt. Lämnade in den på Speedy för en enkel årlig service i fredags, och nu hör jag inte längre det här vinandet alls tycker jag. Däremot låter motorn minst dubbelt så mycket som innan jag lämnade in den (extra mycket resonans vid typ 1400 RPM), och jag tycker dessutom att jag upplever sämre prestanda.
av Tompamannen
#1317929
Mitt vinande finns kvar. Dock har jag noterat att det minskat med högre lufttemperatur. Nu när det har blivit varmare så har det minskat en hel del. Sedan plötsligt nån morgon när det varit runt nollan så låter det lika högljutt som innan. Jag använder alltid värmaren på morgonen så motorn har alltid varit uppvärmd vid start.
av Tompamannen
#1410339
Hade inne bilen på ac-reparation i våras och då sa mekanikern att det är ett ljud från motorn som inte ska vara där. Han berättade att han tom. hade tagit med sig en kollega i bilen för att lyssna och dom trodde bägge två att det hade med turbon att göra. Han sa även att en felsökning skulle nog bli ganska dyr då man måste ta ned turbon osv.

Jag misstänker själv att det är antingen ett turbinblad i kompressorn som är skadat eller något med VNT’n på turbon som ger upphov till ljudet.
Jag är lite kluven till hur jag ska göra. Hade först planer på att köpa en turbo från en skrotad bil och byta själv, men det blir lite bökigt utan lift eftersom turbon måste tas underifrån. Att ta det på försäkringen är givetvis förstaval, samtidigt är det ju en tolkningsfråga om det verkligen är ett fel då bilens funktion inte är påverkad. Hade ju varit surt att stå för felsökning på flera 1000kr om man inte hittar något egentligt fel.

Ljudet hörs lite dåligt på filmerna jag lagt upp, ska se om jag kan filma när jag passerar ett plank eller bergvägg med nedvevat passagerarfönster för då hör man hur hemskt det låter.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?