Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1289409
Tätningen är gummit mitt i plåthistorien. Dom tre flärparna låser fast i ett spår på röret på intercoolern. När man sätter dit den så trycker man slangen över röret och "klick" så sitter den där. Säkert enda syfte att underlätta montering på fabrik.
Den som sitter på kompressorns utblås är likadan, lika sladdrig som denna jag tog loss. Fast där finns inget oljekladd så den kanske är tät.

Gjorde rent slangen och intercoolerns rör, fuktade tätningen med lite olja och monterade tillbaka den, provkörde, samma äckliga vinande :devil:
Man undrar ju lite vad det är för lösningar som ingenjörerna på Volvo hittar på egentligen. Denna typ av packning i ett trycksystem som håller säkert 1,3-1,5bars övertryck, vad fan liknar det!
Användarvisningsbild
av Cotag
#1289417
Jag tycker faktiskt det ser hyfsat seriöst ut i jämförelse med tidigare slangklämmor. :)
En tätning som ligger sådär statiskt inklämd ger sällan upp egentligen, därför jag undrade om det är slangens infästning mot plåthylsan som get upp.
Skumt att det är oljigt vid intercolern och inte isåfall vid turbon..
Användarvisningsbild
av MartinS
#1289454
Tompamannen skrev: sön 30 dec 2018, 14:46 Nu har jag filmat igen. Stripeade fast en kamera på fjäderbensstaget ovanför turbon. Jag har ingen erfarenhet av VEA-dieslar men jag tror inte att det ska låta så här!
https://www.youtube.com/watch?v=6jnozrE ... e=youtu.be
Står du still och varvar eller kör du? Jag känner inte igen det ljudet från min vea D2 iaf.
av Tompamannen
#1289458
Cotag skrev:Jag tycker faktiskt det ser hyfsat seriöst ut i jämförelse med tidigare slangklämmor. :)
En tätning som ligger sådär statiskt inklämd ger sällan upp egentligen, därför jag undrade om det är slangens infästning mot plåthylsan som get upp.
Skumt att det är oljigt vid intercolern och inte isåfall vid turbon..
Omöjligt att se var den läcker, men gummiringen känns ju spontant som enda stället. Enda sättet är att provtrycka den isf. Som sagt, dom har nog satt denna typ för att underlätta monteringen. Sitter 4st såna vad jag kan, och det är på ställena som är lite halvmeckigt att komma åt. På kompressorn på turbon, på ic’ns anslutningar och på insuget. Annars sitter det vanliga slangklämmor på ett gäng olika ställen.
Användarvisningsbild
av Dex
#1289507
Vilket hemskt tjutande ljud på senaste inspelningen.
Helt solklart läckage. Det håller inte tätt när trycket kommer upp.
Du kan ju inte ha 100% prestanda på bilen tycker jag.
Läge för verkstadskoll?
Exempel de två D4 VEA bilarna och en D4 5cyl jag har ägt har gått som tusan utan några sådana ljud som ni diskuterar här.
Inne i D4 VEA bilarna hörs ju knappt att det är en diesel.
Den gamla 5cyl D4:an lät mycket mer dieselknatter och lite morrande ljud när man pressade den med mer siraps effekt vid gaspådrag (fastän manuell låda i V40:n).
Vea:n är faktiskt rappare och snålare.
Ute hörs givetvis diesel-ljudet men det är inte mitt problem. :-)
Ännu mindre diesel ljud om man kommer upp i lite hastigheter närmare toppen.
av Tompamannen
#1289509
Jag upplever ändå inte bilen som slö direkt. Den är ju specad 0-100 på 8,5s. Min andra diesel ligger på 7,8s och jag upplever ingen direkt skillnad. Ska logga laddtryck, varv mm. vid tillfälle. Fast å andra sidan verkar det inte finnas mycket fakta på nätet om dessa motorer så det kanske kvittar om man inte vet vad det ska vara. När jag åkte V40 T4 så fanns ALLT på forum/nätet men idag går det knappt att hitta en sprängskiss. Vill man ha artikelnummer på nått får man googla på bildelsbasen :-o Finns det inga bilintresserade som åker Volvodiesel? ;-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1289526
Tompamannen skrev: mån 31 dec 2018, 15:04 Jag upplever ändå inte bilen som slö direkt. Den är ju specad 0-100 på 8,5s. Min andra diesel ligger på 7,8s och jag upplever ingen direkt skillnad. Ska logga laddtryck, varv mm. vid tillfälle. Fast å andra sidan verkar det inte finnas mycket fakta på nätet om dessa motorer så det kanske kvittar om man inte vet vad det ska vara. När jag åkte V40 T4 så fanns ALLT på forum/nätet men idag går det knappt att hitta en sprängskiss. Vill man ha artikelnummer på nått får man googla på bildelsbasen :-o Finns det inga bilintresserade som åker Volvodiesel? ;-)
Varför reklamerar du inte felet till bilhandlaren, speciellt nu efter att du t.o.m identifierat felet åt dom? Att plocka fram en slang/tätning är väl det minsta man kan begära kan jag tycka.

En del av svaret på varför det inte finns sprängskisser och art.nr på samtliga grejer är nog att vida bara finns tillgängligt till 2014 för oss dödliga, vilket täcker bilar en bit in på -15. Operationen du gör på din bil är det nog inte speciellt många nybilsägare som ger sig på själv, rimligen borde det inte heller behövas
Användarvisningsbild
av Dex
#1289529
Jag håller med "Cotag".
Man har ju 2års garanti minst på en ny bil = Verkstaden skruvar på bilen.
Ny turbo? Nya slangar?
av Tompamannen
#1289530
Uttagen 16 så fabriksgarantin har gått ut. Med tanke på hur bilfirman jag köpte bilen av hade glömt dra åt pluspolen på batteriet så är jag tveksam till att låta dom öht. ta i bilen med tång ens. Dom säljer inte Volvobilar, annat än nån enstaka begagnad.

Jag ska ta mig en funderare på hur jag ska göra. Detta är min 6’e Volvo fast den första av ”dom nyare” modellerna. Det börjar ju inte direkt som jag hade tänkt mig kan jag säga, hade nog förväntat mig lite bättre kvalitet på grejorna.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]