Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1288089
Jag tror Cotag är inne på rätt spår, tack!
Vaknade 3 inatt och låg och grubblade flera timmar och sedan googlade jag halva internet efter generatorljud. Hittade mängder med motorer som låter som min, och det är inte normalt. Har kollat på filmer med V40 D3'or och dom viner ingenting. Så där är nog något med generatorn.
Jag hade ett annat märkligt fenomen som jag skrev om i en ny tråd, men som Cotag svarade så hänger det nog ihop med mitt vinande.
Kan klistra in det här så slipper diskussionen pågå i 2 trådar.
"Idag hände något märkligt. Körde med bilen igår, parkerade vid 15.00. Skulle åka idag vid 19.00, ingen värmare har varit igång. Första gången bilen har stått längre än 24 timmar i min ägo. Trycker på "låsa upp" på fjärren, då går larmet i bilen, det enda som hörs är en siren som låter woi woi woi woi, inga lampor som blinkar eller nått. Försöker larma av, bilen svarar inte, går in på VOC, "vi kan inte få kontakt med din bil nu". Ingen av knapparna på fjärren fungerar. Pillar bort luckan på dörren och öppnar med nyckelbladet. Sätter in nyckeln i tändningslåset, allt är dött, ingen innerbelysning, ingenting, bara en siren som tjuter i typ 20s och sedan 10s uppehåll och sedan tjuter igen.

Öppnar motorhuven, försöker hitta jävelskapet som tjuter. Ska precis gå efter en ficklampa och avbitartång när plötsligt larmlampan börjar blinka. Trycker på fjärren och det går att larma av. Öppnar dörren och displayen mm. lyser. Stoppar in nyckeln i tändningslåset och trycker på startknappen, bilen slocknar igen, allt är dött. Försöker 3 gånger ytterligare, då startar bilen! Kör in i garaget, kollar spänningen på batteriet, ligger på exakt 12V när radio, lampor och lite förbrukare är på, laddar batteriet fullt, tar typ 20min så det var knappast tomt.

Drar ut säkringen på 5A till sirenen, testar att larma på, öppnar med nyckeln, då går larmet fast denna gången tutar bilens tuta, tut tut tut och blinkersen blinkar.

Jag fattar nada. Någon som varit med om nått liknande? Batteriet i min bil ser helt nytt ut. Samtidigt lite märkligt att belastad spänning är så låg på ett nytt, nyladdat batteri. Frågan är om bilfirman bytt batteri för att det är något fel på bilen, att den laddar ur sig själv. Och varför ljöd en siren när jag larmade av och varför var bilen helt död i övrigt? Har kollat att allt slocknar när jag stänger bilen, bagagelampor, handsfack osv."

Min teori till varför sirenen startade är att spänningen låg på gränsen till batterisparläge eller vad det heter. Och när jag skulle avlarma så räckte detta för att bilen skulle gå in i detta läge, och larmet kanske tolkade det som att nån klippte en kabel eller nått?

Som jag skrev innan så håller batteriet bara 12V vid belastning och typ 12,3 vid fullt laddat, obelastat, med min Ctek. Men jag har läst att en kass generator kan göra att ett nytt batteri håller knappt en månad innan det börjar sulfatera och tappar styrka. Idag ska jag mäta laddspänningen från generatorn och se hur den ser ut.

När jag provkörde bilen så upplevde jag en annan märklig sak, kan vara helt ovidkommande, men ändå. Bilen stod på ett annat våningsplan, men ändå nära utkörningsporten och inga bilar i vägen. Försäljaren sa att jag skulle vänta vid entren medans han körde runt den. Det tog säkert 15-20min och jag upplevde det som väldigt tidstagande. När jag kikade på bilen i hallen så var det ingen display eller något som lös. Jag tänkte på det efteråt, att han kanske fick använda en booster för att få igång den. Redan vid provkörningen så var det samma vinande, men jag hade inte kört nån V40 D3 innan så jag tänkte inte så mycket mer på det. Det står uttryckligen i manualen, och det är vedertaget sedan många år, att man aldrig ska hjälpstarta en bil med kablar direkt på det tomma batteriets minuspol. Jag har inte forskat närmare i varför, vet att man pratat om att undvika gnistbildning ovanför batteriet förr i tiden när alla bilar hade avluftade avskruvbara lock och att knallgas kunde bildas. Men idag är ju alla batterier slutna. Kan man på nått sätt göra sönder generatorn om man kopplar direkt på batteriet? Jag märkte på säljarens sätt att agera och prata att han var helt grön.

Men som sagt, det kan vara helt ovidkommande, saker kan ju gå sönder ändå. Men tycker ändå att en generator ska hålla längre än 5000 mil/2år, om det nu är den det är fel på.
Användarvisningsbild
av Dex
#1288102
Du är nog på rätt spår.
Ett batteri med bara 12,3V fulladdat går säkert ner till under 9-10V vid start av motorn.
Med ett så dåligt batteri kan man få andra konstiga diffusa problem med bilen som kommer och går.
Det kan mycket väl förosakas av dåligt laddande generator.
Det visslande extra ljudet är inte något jag hör på mina dieslar.
Ljudet kan faktiskt komma från generatorn . eller turbo-luft-läckage kanske?
Generatorn går ju mäta upp om den laddar som den ska och ger mer än 14,3V.
av Tompamannen
#1288112
Nu har jag mätt upp spänningen från generatorn. Pendlar mellan 14,9-15,2V. När jag tomgångsvarvade med denna spänning så hördes inte något vinande alls. Så frågan är om ljudet uppstår när generatorn tappar motstånd och inte laddar. Läste något om Battery Monitor System, att man kanske måste nollställa denna vid batteribyte för att generatorn ska ladda på rätt sätt. Sedan var det något om generatorns frihjul, som även finns som reservdel?

Efter jag hade stängt av motorn så lät jag tändningen vara på, med lampor tända osv., då låg batteriet på 12,4V.
Användarvisningsbild
av Dex
#1288140
Tompamannen skrev: sön 23 dec 2018, 10:57 Nu har jag mätt upp spänningen från generatorn. Pendlar mellan 14,9-15,2V. När jag tomgångsvarvade med denna spänning så hördes inte något vinande alls. Så frågan är om ljudet uppstår när generatorn tappar motstånd och inte laddar. Läste något om Battery Monitor System, att man kanske måste nollställa denna vid batteribyte för att generatorn ska ladda på rätt sätt. Sedan var det något om generatorns frihjul, som även finns som reservdel?

Efter jag hade stängt av motorn så lät jag tändningen vara på, med lampor tända osv., då låg batteriet på 12,4V.
Generatorns laddspänning är ju helt ok med 14,9-15,2V.
Man kan ju för säkerhets skull mäta laddströmmen med en tångampermeter så man vet säkert att generatorn är ok.
Bilen har ju 2st batterier ett start/stopp och ett vanligt kanske de borde kollas upp också?
Det är inte bra att koppla laddkablar direkt över batteriet vid laddning eftersom det tydligen kunde fördärva någon elektronik. står nog i instruktionsboken någonstans.
Det ska alltid kopplas till batteriets pluspol och bilens chassi, aldrig på minuspolen.
Vet ej vad som kan gå sönder om man gör det.
av Tompamannen
#1288152
Jag såg en film på tuben där en generator lät precis som min, och den var kass, men den gav ändå korrekt ström. Dock var det nån differens på något värde över generatorn som var galet.
Jo jag vet att man inte ska koppla laddaren direkt över polerna. Lite märkligt, min ena Ctek som har ett AGM-läge sa att batteriet var fullt imorse när spänningen vid belastning låg på 12,4V. Nu har jag kört med min andra Ctek, den har laddat med 7A i 4 timmar och batteriet är inte fullt ännu. Pausade lite och då låg belastad spänning med lampor och tändning på 12,6V.

Jag har kopplat bort BMS som sitter vid minuspolen. Har dock ingen aning om den har nån praktisk betydelse för hur batteriet laddas eller vad den gör. Men jag tänkte ansluta den igen när batteriet är fullt. Enligt viss information på nätet så måste batteriet vara fullt när nytt batteri monteras och denna ansluts, annars fattar inte nån dator att batteriet är nytt/fullt.
Användarvisningsbild
av Dex
#1288178
Jag satte V40CC:n på laddning och ska mäta vad spänningen hamnar på när det är fulladdat.
Jag har också AGM läge på min CTEK 10 Ampere men brukar köra vanligt läge på laddaren för säkerhets skull så den högre spänningen inte kanske knäcker någon elektronik.
Fegar lite där.
Jag återkommer om vilken spänning det blir på batteriet.
Användarvisningsbild
av Dex
#1288184
Dex skrev: sön 23 dec 2018, 16:05 Jag satte V40CC:n på laddning och ska mäta vad spänningen hamnar på när det är fulladdat.
Jag har också AGM läge på min CTEK 10 Ampere men brukar köra vanligt läge på laddaren för säkerhets skull så den högre spänningen inte kanske knäcker någon elektronik.
Fegar lite där.
Jag återkommer om vilken spänning det blir på batteriet.
Fulladdat blev 12,67V på V40CC:n
Användarvisningsbild
av Cotag
#1288194
Tompamannen skrev:Nu har jag mätt upp spänningen från generatorn. Pendlar mellan 14,9-15,2V. När jag tomgångsvarvade med denna spänning så hördes inte något vinande alls. Så frågan är om ljudet uppstår när generatorn tappar motstånd och inte laddar. Läste något om Battery Monitor System, att man kanske måste nollställa denna vid batteribyte för att generatorn ska ladda på rätt sätt. Sedan var det något om generatorns frihjul, som även finns som reservdel?
Efter jag hade stängt av motorn så lät jag tändningen vara på, med lampor tända osv., då låg batteriet på 12,4V.
Som du själv är inne på så kan du kolla om du har någon form av frihjul på generatorn, verkar inte ovanligt att dessa ger upp på tidigare vovobilar med oväsen och ibland avvikande laddning som följd. Hur hjulet ser ut på just din bil vet jag dock inget om.
Hur ser det ut med garantier på bilen? Vad jag förstått så har du köpt den begagnad men i mina ögon är liksom en -17 i princip ny.

Bifogar klipp på olika sorters frihjul:

Sökning på Alternator Clutch Pulley ger bla denna:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...