- sön 23 dec 2018, 07:07
#1288089
Jag tror Cotag är inne på rätt spår, tack!
Vaknade 3 inatt och låg och grubblade flera timmar och sedan googlade jag halva internet efter generatorljud. Hittade mängder med motorer som låter som min, och det är inte normalt. Har kollat på filmer med V40 D3'or och dom viner ingenting. Så där är nog något med generatorn.
Jag hade ett annat märkligt fenomen som jag skrev om i en ny tråd, men som Cotag svarade så hänger det nog ihop med mitt vinande.
Kan klistra in det här så slipper diskussionen pågå i 2 trådar.
"Idag hände något märkligt. Körde med bilen igår, parkerade vid 15.00. Skulle åka idag vid 19.00, ingen värmare har varit igång. Första gången bilen har stått längre än 24 timmar i min ägo. Trycker på "låsa upp" på fjärren, då går larmet i bilen, det enda som hörs är en siren som låter woi woi woi woi, inga lampor som blinkar eller nått. Försöker larma av, bilen svarar inte, går in på VOC, "vi kan inte få kontakt med din bil nu". Ingen av knapparna på fjärren fungerar. Pillar bort luckan på dörren och öppnar med nyckelbladet. Sätter in nyckeln i tändningslåset, allt är dött, ingen innerbelysning, ingenting, bara en siren som tjuter i typ 20s och sedan 10s uppehåll och sedan tjuter igen.
Öppnar motorhuven, försöker hitta jävelskapet som tjuter. Ska precis gå efter en ficklampa och avbitartång när plötsligt larmlampan börjar blinka. Trycker på fjärren och det går att larma av. Öppnar dörren och displayen mm. lyser. Stoppar in nyckeln i tändningslåset och trycker på startknappen, bilen slocknar igen, allt är dött. Försöker 3 gånger ytterligare, då startar bilen! Kör in i garaget, kollar spänningen på batteriet, ligger på exakt 12V när radio, lampor och lite förbrukare är på, laddar batteriet fullt, tar typ 20min så det var knappast tomt.
Drar ut säkringen på 5A till sirenen, testar att larma på, öppnar med nyckeln, då går larmet fast denna gången tutar bilens tuta, tut tut tut och blinkersen blinkar.
Jag fattar nada. Någon som varit med om nått liknande? Batteriet i min bil ser helt nytt ut. Samtidigt lite märkligt att belastad spänning är så låg på ett nytt, nyladdat batteri. Frågan är om bilfirman bytt batteri för att det är något fel på bilen, att den laddar ur sig själv. Och varför ljöd en siren när jag larmade av och varför var bilen helt död i övrigt? Har kollat att allt slocknar när jag stänger bilen, bagagelampor, handsfack osv."
Min teori till varför sirenen startade är att spänningen låg på gränsen till batterisparläge eller vad det heter. Och när jag skulle avlarma så räckte detta för att bilen skulle gå in i detta läge, och larmet kanske tolkade det som att nån klippte en kabel eller nått?
Som jag skrev innan så håller batteriet bara 12V vid belastning och typ 12,3 vid fullt laddat, obelastat, med min Ctek. Men jag har läst att en kass generator kan göra att ett nytt batteri håller knappt en månad innan det börjar sulfatera och tappar styrka. Idag ska jag mäta laddspänningen från generatorn och se hur den ser ut.
När jag provkörde bilen så upplevde jag en annan märklig sak, kan vara helt ovidkommande, men ändå. Bilen stod på ett annat våningsplan, men ändå nära utkörningsporten och inga bilar i vägen. Försäljaren sa att jag skulle vänta vid entren medans han körde runt den. Det tog säkert 15-20min och jag upplevde det som väldigt tidstagande. När jag kikade på bilen i hallen så var det ingen display eller något som lös. Jag tänkte på det efteråt, att han kanske fick använda en booster för att få igång den. Redan vid provkörningen så var det samma vinande, men jag hade inte kört nån V40 D3 innan så jag tänkte inte så mycket mer på det. Det står uttryckligen i manualen, och det är vedertaget sedan många år, att man aldrig ska hjälpstarta en bil med kablar direkt på det tomma batteriets minuspol. Jag har inte forskat närmare i varför, vet att man pratat om att undvika gnistbildning ovanför batteriet förr i tiden när alla bilar hade avluftade avskruvbara lock och att knallgas kunde bildas. Men idag är ju alla batterier slutna. Kan man på nått sätt göra sönder generatorn om man kopplar direkt på batteriet? Jag märkte på säljarens sätt att agera och prata att han var helt grön.
Men som sagt, det kan vara helt ovidkommande, saker kan ju gå sönder ändå. Men tycker ändå att en generator ska hålla längre än 5000 mil/2år, om det nu är den det är fel på.
V40 CC D3-17 aut