Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
#1286515
Jag får den inte att passa, eller ska den täcka minuspolen under fjäderbensstaget? Eller har dom bytt batteri på min bil och det är därför jag inte får den att passa?
98875504-362B-4D4F-B527-DEDF44609C3C.jpeg
98875504-362B-4D4F-B527-DEDF44609C3C.jpeg (566.06 KiB) Visad 1251 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1286524
Tompamannen skrev: fre 14 dec 2018, 20:20 Jag får den inte att passa, eller ska den täcka minuspolen under fjäderbensstaget? Eller har dom bytt batteri på min bil och det är därför jag inte får den att passa?98875504-362B-4D4F-B527-DEDF44609C3C.jpeg
Det framgår ingenstans vad det är för motor och årsmodell du har.
I din profil står både Golf Alltrack och V40 av den äldre modellen...

Nåväl, här har du en bild på delen monterad:
Motor V40.JPG
Motor V40.JPG (47.77 KiB) Visad 1245 gånger
av Tompamannen
#1286526
Tack för bilden, då vet jag vart den ska sitta. Men hakarna som ska haka fast i något på batteriet verkar inte finnas. Brukar det inte stå ”Volvo” på batteriet original? Jag misstänker att man bytt batteriet på bilfirman jag köpte den och helt enkelt inte löst att sätta tillbaka den, och det var därför den låg i handsfacket.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1286532
Tompamannen skrev: fre 14 dec 2018, 21:17 Tack för bilden, då vet jag vart den ska sitta. Men hakarna som ska haka fast i något på batteriet verkar inte finnas. Brukar det inte stå ”Volvo” på batteriet original? Jag misstänker att man bytt batteriet på bilfirman jag köpte den och helt enkelt inte löst att sätta tillbaka den, och det var därför den låg i handsfacket.
Det ska väl sitta ett lock till innanför, som den delen du har ska hakas fast i... Utan den delen är förmodligen din del överflödig.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1286563
Batteriet skall sitta i ett "fack" av något filtmaterial som locket hakar fast i, det verkar saknas på din bil, antagligen för att batteriet är utbytt och det nya batteriet inte fick plats eller liknande.

Ingen superbild men så här ser det ut i min V40CC MY16.

Bild
av Tompamannen
#1286573
Okej, jo jag tyckte batteriet såg lite väl nytt ut med tanke på att bilen togs i trafik för 2 år sedan. På mina Vag-bilar är batterierna klädda med nått som kan liknas som isolering, typ 5-7mm tyg-nylon-aktigt. Men på Volvon är det helt rent runt om, samt att pluspolen är ”i det fria” så att säga, den brukar ju vara skyddad. Ska göra ett nytt försök idag och se om jag kan få dit plastskyddet med stripes eller nått. Känns lite olustigt att polen ligger oskyddad för kortis.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]