av Soden123 - lör 08 dec 2018, 00:56
- lör 08 dec 2018, 00:56
#1285167
Hej!
Har en volvo v40 D3 från 2016 som jag varit väldigt nöjd med och har inte haft några problem med bilen sen jag köpte den, tills nu. Har ägt bilen i lite över ett år nu och hade den nyligen på service hos bilia och har märkt att bilen börjat förbruka väldigt mycket glykol sedan bilen var på service och har aldrig behövt fylla på förut men nu varnade den för låg nivå. Har märkt att bilen ryckt till någon gång under körning men det är inte alltid det händer.. märker också att den ryker lite väl mycket, även fast bilen blivit varm (inte alltid det händer).. kanske beror på vädret? Har läst att dieselvärmaren brukar kunna strula men har inte använt den på någon dag, samt stängt av direktstart för att se om problemet försvinner men problemet återstår. Har kollat under oljelocket där du fyller på och märkt att det är vit gegga men har hört att det även kan vara avdunstningar om man kört korta sträckor t.ex. Har även följt slangar som går från expansionskärlet ut till kylaren (osv) för att se läckage men inget jag hittat som är märkbart. Har även provat åka med bilen tills den blir varm och stannat emellanåt för att se om glykolnivån sjunker i expansionskärlet och de första två stoppen har det rykt lite mycket ifrån avgasrören och låtit konstigt ifrån motorutrymmet men sedan slutat ryka/låta illa inom loppet av några minuter (alltså helt plötsligt slutat ryka och låta illa). Efter det åkte jag hem (ca 10 minuter körning) och kollade nivån, då hade det sjunkit från max till min.. Vad kan vara fel?? Topplockspackning? Spricka i något block? Men det jag tycker är märkligt är att bilen nyligen varit inne på service och dem nämnde inget som såg konstigt ut, och sen helt plötsligt uppstår det här? Kan det vara så enkelt att de inte luftat systemet eller glömt skruva åt någonting?
Tack på förhand :)
Har en volvo v40 D3 från 2016 som jag varit väldigt nöjd med och har inte haft några problem med bilen sen jag köpte den, tills nu. Har ägt bilen i lite över ett år nu och hade den nyligen på service hos bilia och har märkt att bilen börjat förbruka väldigt mycket glykol sedan bilen var på service och har aldrig behövt fylla på förut men nu varnade den för låg nivå. Har märkt att bilen ryckt till någon gång under körning men det är inte alltid det händer.. märker också att den ryker lite väl mycket, även fast bilen blivit varm (inte alltid det händer).. kanske beror på vädret? Har läst att dieselvärmaren brukar kunna strula men har inte använt den på någon dag, samt stängt av direktstart för att se om problemet försvinner men problemet återstår. Har kollat under oljelocket där du fyller på och märkt att det är vit gegga men har hört att det även kan vara avdunstningar om man kört korta sträckor t.ex. Har även följt slangar som går från expansionskärlet ut till kylaren (osv) för att se läckage men inget jag hittat som är märkbart. Har även provat åka med bilen tills den blir varm och stannat emellanåt för att se om glykolnivån sjunker i expansionskärlet och de första två stoppen har det rykt lite mycket ifrån avgasrören och låtit konstigt ifrån motorutrymmet men sedan slutat ryka/låta illa inom loppet av några minuter (alltså helt plötsligt slutat ryka och låta illa). Efter det åkte jag hem (ca 10 minuter körning) och kollade nivån, då hade det sjunkit från max till min.. Vad kan vara fel?? Topplockspackning? Spricka i något block? Men det jag tycker är märkligt är att bilen nyligen varit inne på service och dem nämnde inget som såg konstigt ut, och sen helt plötsligt uppstår det här? Kan det vara så enkelt att de inte luftat systemet eller glömt skruva åt någonting?
Tack på förhand :)