Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1285167
Hej!

Har en volvo v40 D3 från 2016 som jag varit väldigt nöjd med och har inte haft några problem med bilen sen jag köpte den, tills nu. Har ägt bilen i lite över ett år nu och hade den nyligen på service hos bilia och har märkt att bilen börjat förbruka väldigt mycket glykol sedan bilen var på service och har aldrig behövt fylla på förut men nu varnade den för låg nivå. Har märkt att bilen ryckt till någon gång under körning men det är inte alltid det händer.. märker också att den ryker lite väl mycket, även fast bilen blivit varm (inte alltid det händer).. kanske beror på vädret? Har läst att dieselvärmaren brukar kunna strula men har inte använt den på någon dag, samt stängt av direktstart för att se om problemet försvinner men problemet återstår. Har kollat under oljelocket där du fyller på och märkt att det är vit gegga men har hört att det även kan vara avdunstningar om man kört korta sträckor t.ex. Har även följt slangar som går från expansionskärlet ut till kylaren (osv) för att se läckage men inget jag hittat som är märkbart. Har även provat åka med bilen tills den blir varm och stannat emellanåt för att se om glykolnivån sjunker i expansionskärlet och de första två stoppen har det rykt lite mycket ifrån avgasrören och låtit konstigt ifrån motorutrymmet men sedan slutat ryka/låta illa inom loppet av några minuter (alltså helt plötsligt slutat ryka och låta illa). Efter det åkte jag hem (ca 10 minuter körning) och kollade nivån, då hade det sjunkit från max till min.. Vad kan vara fel?? Topplockspackning? Spricka i något block? Men det jag tycker är märkligt är att bilen nyligen varit inne på service och dem nämnde inget som såg konstigt ut, och sen helt plötsligt uppstår det här? Kan det vara så enkelt att de inte luftat systemet eller glömt skruva åt någonting?

Tack på förhand :)
#1285172
Låter inget bra alls med att den tar kylarvätska, ryker och har gegga under oljelocket. Precis som du själv skriver är det symptom på gången toppackning alt. spricka i lock/block.
Eventuellt kan exempelvis en läckande EGR-kylare ge några av symptomen.

Så ny bil är det nog mest att lämna in och få felsökt. Att problemet inte upptäcktes på en vanlig service är nog inget att hänga upp sig på.
#1285203
Soden123 skrev: lör 08 dec 2018, 11:35 Det borde ju gå på någon sorts försäkring, sånt är jag dålig på faktiskt.. men vad innebär maskinskadeförsäkring då? Allt med motorn att göra? Får lämna in den nästa vecka, dem hade inte öppet nu idag :(
Släng ett öga på detta, vet dock inte om det finns någon nyare med eventuella justeringar.
• Kylsystem
Motorns kylsystem, oljekylare och kylare. Fabriksmonterad
bensin-/dieselvärmare och elvärmare till flexifuel.


https://bravi-cdn.azureedge.net/volvia/ ... ringen.pdf
#1285215
Soden123 skrev:Nybilsgarantin har gått ut :(
Du kan reklamera felet i 3år. Jag har fått flera saker fixat på min xc60 i år och den rullar på 3dje året.

När instrumentbrädan sprack i limningen och jag sa att nybilsgaratin gått ut var det åf själv som så att man har i praktiken 3år garanti iom att år 3 gäller reklamationsrätten.

Fick även höger dämpare fram bytt . Ska in snart och byta vänster och så. Och ölen är snart inne på sitt 4de år



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1285262
Soden123 skrev:Jätte tacksam för alla era svar! Då ska jag ringa och boka tid på måndag, som tur är har jag en extra bil så slipper jag åka med v40n. Min ABS lampa lyser också, tror ni det gäller på maskinskadeförsäkring? Vad innebär reklamationsrätten? Samma som nybilsgaranti? :)
Om din åf vet vad som gäller räcker det med att du säger att du vill reklamera dessa saker du nämt här.

Tyvärr vet inte alla vad som gäller, när det kommer till reklamationsrätten.

I princip har du 3års nybilsgarati. Men som sagt åt hjälper dig med det,

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]