Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1285269
Derank skrev: lör 08 dec 2018, 16:29
Soden123 skrev:Jätte tacksam för alla era svar! Då ska jag ringa och boka tid på måndag, som tur är har jag en extra bil så slipper jag åka med v40n. Min ABS lampa lyser också, tror ni det gäller på maskinskadeförsäkring? Vad innebär reklamationsrätten? Samma som nybilsgaranti? :)
Om din åf vet vad som gäller räcker det med att du säger att du vill reklamera dessa saker du nämt här.

Tyvärr vet inte alla vad som gäller, när det kommer till reklamationsrätten.

I princip har du 3års nybilsgarati. Men som sagt åt hjälper dig med det,

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Tyvärr är det, som du säger, långt från alla ÅF som vet vad som gäller och är beredda att ta sitt ansvar.
Jag har bråkat både med Bilia och Upplands motor här i Stockholm om min bil, men inget vill kännas vid detta.
#1285291
Soden123 skrev: lör 08 dec 2018, 14:12 Jätte tacksam för alla era svar! Då ska jag ringa och boka tid på måndag, som tur är har jag en extra bil så slipper jag åka med v40n. Min ABS lampa lyser också, tror ni det gäller på maskinskadeförsäkring? Vad innebär reklamationsrätten? Samma som nybilsgaranti? :)
Jag skulle rekommendera att inte börja med att härja att hota med konsumentköplagen, som är den lagstiftning som gäller (https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/), utan ge ÅF chansen att göra rätt för sig. Om det kommer till att de vill ge ett kostnadsförslag - då tycker jag det är läge att förklara att du vill ha det åtgärdat som ett befintligt fel enligt konsumentköplagen - men förhoppningsvis skall det inte behövas om ÅF är seriös.

Även om ”hallå konsument” låter lite oseriöst så är det konsumentverkets sida och de är bra att ha att göra med om det skulle bli något strul.
#1285696
fjohan82 skrev:
Derank skrev: lör 08 dec 2018, 16:29
Soden123 skrev:Jätte tacksam för alla era svar! Då ska jag ringa och boka tid på måndag, som tur är har jag en extra bil så slipper jag åka med v40n. Min ABS lampa lyser också, tror ni det gäller på maskinskadeförsäkring? Vad innebär reklamationsrätten? Samma som nybilsgaranti? :)
Om din åf vet vad som gäller räcker det med att du säger att du vill reklamera dessa saker du nämt här.

Tyvärr vet inte alla vad som gäller, när det kommer till reklamationsrätten.

I princip har du 3års nybilsgarati. Men som sagt åt hjälper dig med det,

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Tyvärr är det, som du säger, långt från alla ÅF som vet vad som gäller och är beredda att ta sitt ansvar.
Jag har bråkat både med Bilia och Upplands motor här i Stockholm om min bil, men inget vill kännas vid detta.
Tompamannen skrev:Ingen hjälp men vilka fantastiska självrisker Volvia har. Folksam har typ 750/1500kr på maskinskada beroende på om bilen passerat 10.000 mil.
Ja jag har tyvärr kommit till insikten att i stockholmsregionen ska man inte använda sig av Bilia. Och speciellt inte deras jätteanläggningar. Som privatperson är man inte värt ett dugg jämfört mot de stora företagskunderna. Så ska man ha rätt får man bråka och stå på sig.
Då jag har serviceavtal så passar jag på att byta till en mindre Bilianläggning nu och hoppas på bättre resultat. PSTn var väldigt trevlig iaf och ringde och bekräftade bokningen.

Volvia är väl som Bilia i det avseendet. De vet att folk har dem för de är bra på hantera nybilsgarantin och har förmånligt pris på halvförsäkringen till. De lever på de som inte gör ett aktivt bättre väl.
Folksam har jag haft innan och de var riktigt bra även vid skadereglering.
#1285945
Jag ringde bilia och sa att jag ville reklamera ett fel på min bil & förklarade mitt problem, fick en tid bokad direkt & ska ner på torsdag. Inget kostnadsförslag fick jag så jag antar ju att de tar på sig det? För de måste väll säga till om det kommer kosta en hel del, eller gör de inte det? Om inte annat kanske det går på självrisken av något slag? Jag har vagnskadegaranti hos Volvia men försäkring hos Länsförsäkringar.
#1286036
Soden123 skrev: ons 12 dec 2018, 07:41 Jag ringde bilia och sa att jag ville reklamera ett fel på min bil & förklarade mitt problem, fick en tid bokad direkt & ska ner på torsdag. Inget kostnadsförslag fick jag så jag antar ju att de tar på sig det? För de måste väll säga till om det kommer kosta en hel del, eller gör de inte det? Om inte annat kanske det går på självrisken av något slag? Jag har vagnskadegaranti hos Volvia men försäkring hos Länsförsäkringar.
De kommer säklart att felsöka. Sen meddelar de om de går på reklamationsrätten.
Om det inte faller inom den så får du välja att betala den själv eller utnyttja din försäkring :)

Men det gäller ju att ha en dialog och itne bara anta saker. Speciellt med Bilia :-D
#1287639
Hej! Ursäkta sen uppdatering men lämnade in bilen i måndags för byte av EGR-kylaren & Volvo tog det, vilket var bra. Idag så började bilen varna för låg kylarvätska så ringde tillbaka och dem sa att det kan vara luftbubblor och man kan behöva fylla på en gång men att jag skulle hålla koll på nivån. Tvättade bilen (handtvätt) och sen började ”motorlampan” lysa, en gul lampa sen står det CHECK under. Jag har för mig att den kan lysa om det har med avgaser att göra men ringde tillbaka så skulle komma ner imorgon till verkstaden så skulle dem felsöka detta.. alltså, känns som felen bara uppstår efter dem hållet på att skruva med bilen för har aldrig haft problem tidigare.. ska man byta till en annan servicegubbe kanske? Och hur kan det komma sig att ”motorlampan” börjar lysa?
#1302853
Såg denna gamla tråd. Många vet inte att de inte att om expansionskärlet är tomt SÅ ÄR DET INTE BARA ATT FYLLA PÅ.
Om det finns minsta risk att en lite luftbubbla har gått in i kylslangarna så måste systemet återfyllas med Volvos Fyllutrustning. Den maskinen suger ner till vakum innan vätska fylls på igen.
Skador likt den beskrivna kan uppstå av övertemperatur.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]