Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kajakmannen
#1283599
Jag måste testa en idé. Jag har nu en V70 till vår familj på 5 pers. Vi kör 3500 mil per år .Jag har insett att drygt 95% av resorna görs med högst två personer i bilen. Jag tror vi gör en resa varannan månad med fyra pers och knappt en resa per år med 5 personer. Jag tänker att jag hyr en större bil för de få tillfällen när alla måste få plats. Min fråga är hur bra är bilen för fyra personer? Vi har en längd mellan 160 cm och 180 cm.

Om man kan åka hyffsat bra fyra personer så blir det otroligt mycket billigare för oss att ha en v40 och lösa extremfallet då 5 pers måste åka än att köra runt med en v70 som är onödigt stor alla dagar på året utom en. (Dessutom är en V40 trevligare att köra i stan kan jag tänka)
av permikael
#1283603
Hej,
Kul fråga!
Vi är en familj på två barn och två vuxna (180-160cm).
Köpte en V40 för drygt ett år sedan, tilläggas är att båda våra barn sitter i bakåtvända barnstolar.
”Huvudbilen är en XC60:i, men den lämnar vi utan för detta ämne.
Hur som helst, vi hade tidigare en S60 som andrabil, och när vi börjad titta på ny tyckte jag trotts allt att V40:in borde räcka.

Och visst gör den det, vi får plats med två bakåtvända stolar, den ena på passagerarsidan och den andra rakt bakåt.
Barnvagnen (Brio Go Next) får plats perfekt på bredden i bagaget (fick ta bort insynsskyddet).
I övrigt sitter vi bra vi vuxna som åker, säg att vi skulle haft lite större barn som åker framåtvänt bak och vi två vuxna fram, ja då är den riktigt bra.

Men visst, utrymme är något som en barnfamilj aldrig kan få för lite utav, så V40:in har ju sina begränsningar, men jag skulle gärna kunna tänka mig köra V40:in varje dag till jobbet (ca10mil) om det inte vore för att XC60:in är en tjänstebil..

Vet en annan kollega som gick från en V50 till en V40 med två tonårsbarn, dom fick ihop en ”Ullareds resa” utan problem 

Sen om man jämför med V60/V70 osv så upplever man V40:in som lite enklare bil, lite högre vägljud, lite enklare detaljer osv.. men den är väldigt rolig att köra.. i stan är den som bäst.. men jag som kör mest motorväg upplever inte bilen som liten.. känns säker.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1283607
Jag tror du blir nöjd med bytet, det blir som du säger nån enstaka resa per år som kan vara bökig. Vi gick ju från en V70 till en Giulietta (Golf-klass) och har en son som är 9 år. Men vi kör ofta runt med en eller två kompisar till honom på träningar mm. Inga problem att få plats. Skönast i stan, alla tomma p-luckor passar, inte bara luckor efter andra V70 .

Jag har också kört runt min systerdotter på 1 år med en maxicosy bakvänt i baksätet med isofix och en boggiboo-vagn (eller vad de heter) i bagaget samt väskor ovanpå. Tycker de nya vagnarna fälls ihop mycket bättre än de gamla briovagnarna vi använde.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1283610
Intressant, vad kostar det att hyra bil den gång samt vad är skillnaden i kostnad?

Vi kör ca 1500 mil/år och trots att vi enbart behövde det extra bagaget 2ggr/år vill jag minnas att det var billigare att välja en V60 istället för en V40 när vi tittade förra våren istället för att lägga till kostnad för hyrbil. Spontant utan någon större vetenskaplig grund tycker jag V60 och V40 kostar ungefär lika mycket så klarar ni den där resan med en V60 kanske det är ett alternativ? Annars är väl tyvärr det billigaste att behålla den man har men det är väl inte lika skoj ;-)
av kajakmannen
#1283611
Micce1980 skrev:Intressant, vad kostar det att hyra bil den gång samt vad är skillnaden i kostnad?

Vi kör ca 1500 mil/år och trots att vi enbart behövde det extra bagaget 2ggr/år vill jag minnas att det var billigare att välja en V60 istället för en V40 när vi tittade förra våren istället för att lägga till kostnad för hyrbil. Spontant utan någon större vetenskaplig grund tycker jag V60 och V40 kostar ungefär lika mycket så klarar ni den där resan med en V60 kanske det är ett alternativ? Annars är väl tyvärr det billigaste att behålla den man har men det är väl inte lika skoj ;-)
Jag har endast vissa förmånsbilar att välja av. Den nya V60:n innebär ytterligare minst 8000:- per år + det faktum att den verkar dra mkt mer i stadskörning för D3-alternativet.

Vår V70 har gått 16000 mil och reparationskostnaderna börjar öka på ett sätt att det inte är ett ekonomiskt vettigt alternativ.
av Lövet
#1283638
Hur ser förmånsupplägget ut?
av kajakmannen
#1283649
Jag betalar ca 3650:- i månaden för V40CC med D3 o automat. Teknikpaket, klimatpaket, dragkrok o lite andra grejer. Allt ingår i denna summa med undantag av bränsle.
av Lövet
#1283657
Det där var en lite kort förklaring. Är det en ren förmånsbil dvs du betalar bara förmånsvärde, eller är det en personalbil där bilen restvärde och utrustning påverkar månadskostnaden?
av kajakmannen
#1283659
Det görs ett nettolöneavdrag på 3650:-. Restvärde påverkar inte något. Däremot kan jag ju plocka till utrustning som höjer månadskostnaden.
av Lövet
#1283661
kajakmannen skrev:Det görs ett nettolöneavdrag på 3650:-. Restvärde påverkar inte något. Däremot kan jag ju plocka till utrustning som höjer månadskostnaden.
Vad är det som avgör nettolöneavdraget? Det kan ju inte bara vara förmånsvärde, det är lägre.

Min poäng är att beroende på hur avtal ser ut så kan en skenbart dyrare bil bli billigare i slutändan baserat på exempelvis hur bilpris, utrustning och annat kostnadsförs.

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]