Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karnaa
#1283243
Min fru har precis tagit körkort och då jag köpt en xc70 automat i våras så köpte vi en Renault Clio -13 Manuell och bensinare för att hon skulle ha lättare att övningsköra mm.

Nu går jag lite smått i tankarna på att en V40 vore något för henne.
Varför?
Jo , framförallt för att det känns som en säkrare bil både för henne och vår dotter på 8år.
Kanske en CC vore något eller vad säger ni?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1283293
Jag köpte en ny CC för tre år sedan. Det har varit lite garantireparationer med den men det är en kanonbil i alla avseenden tycker jag. En stor bil i liten förpackning.
Användarvisningsbild
av germanbug
#1283511
Jag håller med föregående talare, att V40 känns som en stor bil i liten och kompakt förpackning. Kör själv min första Volvo, men då en V40 -14. Och jag har nu haft den i två år utan några som helst problem. och är fortfarande lika nöjd med den som när jag provkörde den för första gången.
av mustang64
#1283554
Jag har haft min V40-13 från den var ny och har inte något att klaga på, det ska vara att den är lite låg att krypa in i för en med dålig rygg och nacke. Jag har därför beställt en ny XC40 då man inte brukar bli vigare med stigande ålder. Men har man väl kommit in i V40 så kan åtminstone jag köra nästan hur länge som helst utan att känna trötthet. I övrigt som sagt en riktigt god bil att köra.
Användarvisningsbild
av Dex
#1283566
karnaa skrev: tis 27 nov 2018, 20:06 Min fru har precis tagit körkort och då jag köpt en xc70 automat i våras så köpte vi en Renault Clio -13 Manuell och bensinare för att hon skulle ha lättare att övningsköra mm.

Nu går jag lite smått i tankarna på att en V40 vore något för henne.
Varför?
Jo , framförallt för att det känns som en säkrare bil både för henne och vår dotter på 8år.
Kanske en CC vore något eller vad säger ni?
Vi kör en V40CC D4 Aut Summum my2016.
Kanon bil har inte haft några fel varken nu eller under garantitiden heller.
190hk går som tusan och förbrukningen 0,46-0,54l/mil(då alltid i ytterfilen på motorvägen)
Bra väghållning typ "Bus-bil"
Behövs inte köra med ägg under gaspedalen för att få ner den ytterligare 1/2dl till per mil.
Den kommer vi nog behålla länge eftersom Volvo inte tillverkar den typen av bil längre.
Tips köp minst D3 i alla fall så det blir lite fart i den.
av permikael
#1283606
Håller ovan, en en perfekt "liten","Stor" bil.
Se till att få den nya motorerna (VEA).
Vi har den minsta D2:an med automat.. absolut ingen racer bil.. men den gör det den skall och känns ändå helt OK för den storleken på bil.
Då vi har 17" både på sommar och vinterdäcken ligger vi på runt 0,45 i snitt förbrukning, vill man jaga lägre siffror skall man nog ner på 16" are..
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]