- tor 22 nov 2018, 23:28
#1282432
Hej!
Jag har gått igenom en hel del på forumet som rör byte bromsbelägg på v40. Den mest intressanta tråden rör byte bak men det är lite rörigt med vilka verktyg som behövs eftersom någon mitt alla inlägg ställde sig frågande till att skruva tillbaka kolven med ett 12-voltsverktyg när v40 inte har elektrisk broms.
Min fråga är således (jag har en v40 årsmodell 2015): om jag beställer belägg till både fram och bak, kan jag byta själv utan några större problem eller behövs specialverktyg för att skruva tillbaka kolven.
Senast jag bytte var på en Toyota Yaris. Då använde jag en grov snabbtving och pressade tillbaka kolven. Jobbet gick extremt snabbt.
Vad är skillnaden i stort på en v40 från 2016? Bilia ville ha 4500 för att byta belägg fram och bak. Det lät lite blodigt med tanke på vad beläggen kostar och hur snabbt verkstaden lär göra jobbet. Beläggen kan jag ju få tag på för totalt 600-700:-.
Jag har gått igenom en hel del på forumet som rör byte bromsbelägg på v40. Den mest intressanta tråden rör byte bak men det är lite rörigt med vilka verktyg som behövs eftersom någon mitt alla inlägg ställde sig frågande till att skruva tillbaka kolven med ett 12-voltsverktyg när v40 inte har elektrisk broms.
Min fråga är således (jag har en v40 årsmodell 2015): om jag beställer belägg till både fram och bak, kan jag byta själv utan några större problem eller behövs specialverktyg för att skruva tillbaka kolven.
Senast jag bytte var på en Toyota Yaris. Då använde jag en grov snabbtving och pressade tillbaka kolven. Jobbet gick extremt snabbt.
Vad är skillnaden i stort på en v40 från 2016? Bilia ville ha 4500 för att byta belägg fram och bak. Det lät lite blodigt med tanke på vad beläggen kostar och hur snabbt verkstaden lär göra jobbet. Beläggen kan jag ju få tag på för totalt 600-700:-.