Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henlin431
#1282432
Hej!

Jag har gått igenom en hel del på forumet som rör byte bromsbelägg på v40. Den mest intressanta tråden rör byte bak men det är lite rörigt med vilka verktyg som behövs eftersom någon mitt alla inlägg ställde sig frågande till att skruva tillbaka kolven med ett 12-voltsverktyg när v40 inte har elektrisk broms.

Min fråga är således (jag har en v40 årsmodell 2015): om jag beställer belägg till både fram och bak, kan jag byta själv utan några större problem eller behövs specialverktyg för att skruva tillbaka kolven.

Senast jag bytte var på en Toyota Yaris. Då använde jag en grov snabbtving och pressade tillbaka kolven. Jobbet gick extremt snabbt.

Vad är skillnaden i stort på en v40 från 2016? Bilia ville ha 4500 för att byta belägg fram och bak. Det lät lite blodigt med tanke på vad beläggen kostar och hur snabbt verkstaden lär göra jobbet. Beläggen kan jag ju få tag på för totalt 600-700:-.
#1282573
Jag har en V40 -14, som jag själv bytte beläggen runt om förra sommaren. Beläggen köpte jag från Mekonomen.
Fram är det inga problem. Bak så läste jag mig till att ev. skulle ett verktyg från Biltema passa för att kunna skruva tillbaka kolven i oket. Jag köpte ett sånt: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016991

... och det passade naturligtvis inte. De två styrpinnarna hade inte samma avstånd som de två hålen i kolven. Så jag gjorde istället två nya hål i den befintliga delen på verktyget, så att det blev att passa. Och sen gick det bra att pressa/skruva in kolven, och sen dit med nya belägg.
Så där tjänade jag en del slantar, med att göra jobbet själv. :)
#1282681
Bra info! Man behöver alltså ett verktyg vid byte i bak.

Du borrade alltså extra hål i själva verktyget så att pinnarna på bromsdelen på bilen passade i hålen?

Jag har allttid trott att kolven bara kan pressas in, inte skruvas in. Hur långt in skruvade du? Skruvade du sen ut kolven på något sätt när beläggen var på plats eller justeras det där automatiskt när man bromsar?

Sen är jag nyfiken på om man måste lufta/släppa ut bromsvätska eller om man kan behålla trycket som det är i bromssystemet.

/Henke
Användarvisningsbild
av MartinS
#1282751
Den här satsen har alltid funkat för mig på alla bilar jag bytt på genom åren, välinvesterad peng.
Jag hoppas och känner mig ganska säker på att den skall funka den dag det är dags att byta belägg på min v40, men den har bara gått 10000mil så det är inte riktigt dags ännu.


https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000019405
Användarvisningsbild
av SRT
#1282782
Av det jag varit med om under många bromskloss byten är att när du pressar tillbaka bromsoks kolvarna stiger naturligtvis vätskan i behållaren markant och är den redan nära toppen på denna behållare så lär det flöda över vilket gör att du måste ha locket av annars lär motståndet bli för stort samt lägg en trasa runt påfyllningshålet eller tappa ur lite.Börja inte med att släppa luftnipplar mm när detta bara lär leda till luftning av hela systemet.
#1282842
Japp, verktyget behövs bara för bak-oken. Eftersom man måste både skruva (medurs) och pressa in kolven i botten för att kunna få plats med de nya oken.

Jag försökte först att skruva och pressa in kolven för hand på den ena sidan. Men det gick så pass tungt (eller om det var jag som var för klen...) så det gick inget vidare. Så verktyget var pricken över i:et.
Sen när allt är på plats igen så justeras kolven automatiskt då du bromsar med pedalen.

Stämmer, jag borrade nya hål i den runda delen. Och gängade dessa hål så att jag fick dit passande små skruvar som sen passar in i hålen i kolven. Lite pillrigt, eftersom man måste ju ta isär (bort med beläggen och ok) så att man kan se och mäta hur långt avståndet det är på hålen.

Du behöver inte öppna upp systemet eller tömma/fylla på någon vätska vid bytet.

// Micke
henlin431 skrev: lör 24 nov 2018, 18:03 Bra info! Man behöver alltså ett verktyg vid byte i bak.

Du borrade alltså extra hål i själva verktyget så att pinnarna på bromsdelen på bilen passade i hålen?

Jag har allttid trott att kolven bara kan pressas in, inte skruvas in. Hur långt in skruvade du? Skruvade du sen ut kolven på något sätt när beläggen var på plats eller justeras det där automatiskt när man bromsar?

Sen är jag nyfiken på om man måste lufta/släppa ut bromsvätska eller om man kan behålla trycket som det är i bromssystemet.

/Henke
#1288856
MartinS skrev:Den här satsen har alltid funkat för mig på alla bilar jag bytt på genom åren, välinvesterad peng.
Jag hoppas och känner mig ganska säker på att den skall funka den dag det är dags att byta belägg på min v40, men den har bara gått 10000mil så det är inte riktigt dags ännu.


https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000019405
Jag kan bekräfta att det fungerade utmärkt, använde en bricka ur den satsen när jag bytte för ett par veckor sedan.

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 de[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]