Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av capac525
#1280015
Hej!
Är helt desperat och vet ej vad jag ska göra.
För ett tag sen upptäckte jag att ’något’ i bilens interiör skramlar. Det låter som om man har solbrillor någonstans i bilen och de små plastdelar på den vibrerar. Trodde faktiskt det från början eftersom brillorna låg i handsfacket. Insåg att jag har fel när jag tömde hela bilen på lösa saker och provkörde.
Ljudet kommer nämligen från någonstans i instrumentpanelen. Litet skramlande ljud som kommer när man kör över ojämn underlag (grövre asfalt) eller när man står stilla och får upp varvtalet till 1500 rpm.

Då jag hade garanti lämnade jag bilen och två dagar efter ringde teknikern och meddelade att något skruv lossnade och fick spännas till. Fine, tänkte jag. När jag hämtade bilen lät det exakt samma.
Lämnade in igen - samma sak. De gick genom sina ’kända fel’ och sa att de fixade det. Nope, ljudet kom igen. Min garanti höll på att gå ut och jag lämnade in bettan till en annan verkstad då jag insåg att den första inte klarar av att fixa jävelskapet.
Ungefär samma historia där - nu väntar jag på att de ska byta någon skruv ’som håller ihop två plåtar’. Det kommer fixas på måndag men är tveksam att problemet kommer lösas.

Hade någon av er något liknande?
Tycker själv att ljudet kommer bakom hastighetsmätaren, djupt ner i panelen.
Försökte redan känna på allt i bilen och är helt hundra på att ljudet kommer från förarsidan.
Tack på förhand! :-(
Användarvisningsbild
av SebSE
#1280092
Det första är ju att städa bilen. Ta bort ALLT som ligger i alla fack och eventuella mobilhållare.
För de flesta (om inte alla) löser detta ljudproblemen.

I min V40 kan till exempl en mugg som är lite för liten för mugghållaren låta som om det bor ett gäng Mariachis i kupén.

Om alla saker är bortplockade och det fortfarande låter ta gärna hjälp av någon annan som sitter i bilen när det hörs. Tillsammans kan man enklare höra var det kommer från.
#1281829
Har ett rassel från passagersrstolen. Slutar när man lägger handen på valfritt ställe på stolen å trycker i sidled typ.

Även rassel från handbromsspaken. Slutar när man håller fast spak + knapp.

Samt något runt mätarhuset på insidan.

Suck.

V40 2015

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

#1282413
Japp, fixat min under veckan.
Sambon märkte att det låter även ’ute’. Efter några svårdomar och ca 5 minuters felsökning insåg jag att skrammel förvinner när man lägger handen på motorhuven (ljudet kom även vid ca 1500 rpm stillastående). Det var fanimej den kroken som sitter framför vindrutan och håller huven på plats vid eventuell pedestrian aurbag-aktivering.
Hur Som helst, tejpade runt kanterna i metallhållaren (där kroken går in) och voila! Tyst som fan.

P.S. Problemet med sätet (sidoplasten) har jag också. Sker vid lite hårdare kurvtagning men men... det är en Volvo så man får leva med det.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]