Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1280952
volvofantast skrev:Byter du koppling samtidigt när det ändå är där och jobbar?
Förhoppningsvis så täcker min bilförsäkring detta så det blir nog bara det som måste bytas.
Men enligt offerten så kommer kopplingen bytas också...

Känns ju konstigt att svänghjulet går sönder efter 7000mil. Ska jag räkna med att byta vid 14000 också? Kvalité?
#1286645
volvofantast skrev:Byter du koppling samtidigt när det ändå är där och jobbar?
Hej!
En liten uppdatering. Verkstaden sa att kopplingen hade max 2000mil kvar och förordade byte. Försäkringsbolaget höll inte med. Så jag valde att betala själva kopplingen själv, vilket blev 5500kr plus självrisken för dubbelmassesvänghjulet.
Så nu är det nytt men jag är ändå lite orolig att det skall strula igen om 1,5-2 år. Jag kör ca 4000mil per år...
En annan sak som jag märkt är att den förbrukningen gått upp markant. Jag gillar statiskt och följer upp färddatorns förbrukningsvärden.
Inför vintern så monterar jag tre stora extraljus framför grillen med totalt 300w halogen. Kallstart, motståndet av extraljusen, extra belastning på generator(ja det märks skillnad) och vinterdäck gör att förbrukningen går upp. Men om jag håller nere hastigheten till 80-90km/h och kör dagtid så jag inte använder ljuset så blir skillnaden inte så stor mot sommartid.
Sommartid ligger jag på 3,4-3,8l/100km och normalt ligger jag vintertid på 3,8-4,2l/100km.
Hur lugnt jag än kört de senaste veckorna har jag aldrig kommit under 4,7l/100km. Normalt ligger jag på 5,0-5,2/100km
Först tänkte jag att det var en illusion men igår försökte jag verkligen köra superlugnt. Aldrig över 90km/h, inga omkörningar, lugna pådrag, motorbromsning osv. 4,7/100km...

Vad säger ni, finns det någon koppling(göteborgshumor) till bytet av dubbelmassesvänghjulet/koppling och risk för ökad förbrukning? Finns det något i jobbet som på något sätt, ökad friktion eller felmontering, som kan leda till ökad förbrukning?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]