Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1278599
Jo det lär vara en VEA B4154T5 i nämnda bil om man söker på reg . nr.
Vad jag förstått så har automatarna (1,5 l motorer) inte balansaxlar som annars kan vara ett problem.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1278601
SebSE skrev:
nicdah skrev:Skulle tro att det är en VEA motor, Volvos egen tillverkad i Skövde. Att den är på 1.5 l beror på att det är en automat. Den manuella är på 2.0 l. Rätta mig om jag har fel :-)

/ NIclas
Vet inte om VEA kom med MY 16 på V40. Jag trodde det var med MY17 samtliga motorer var VEA.

V40 fick VEA motorerna från MY16.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1278605
1,5 är en volvospis. Dt finns inga kinesiska motorer, snarare får både kineser, amerikaner och europeer åka skövdemotorer. De bilar som sätts samman i kina får säkert till stor del motorer som också är sammansatta i kina. Fortfarande konstruerade av volvo.
Kvalitetsmässigt är det inga negativa rapporter, och det är förstås inte så konstigt. Arbetsrätten är inte riktigt likadan...
av Kreensk
#1322259
V40 sätts ihop i Volvos fabrik i Gent i Belgien. Inget fel med det. XC40 tillverkas där också. Motorn är tillverkad i Sverige. Automatarna är på 1.5 medans de manuella är på 2.0.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1322262
Grannes dotter har en V40 T3 R-DESIGN automat 1,5L motorn. Byggd 2018 årsmodell 2019. Riktigt fin bil alltså!!! LED strålkastare och allt.
Skulle mer än gärna ha en V40 som andra bil om vi hade haft behov.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1322394
Kreensk skrev:V40 sätts ihop i Volvos fabrik i Gent i Belgien. Inget fel med det. XC40 tillverkas där också. Motorn är tillverkad i Sverige. Automatarna är på 1.5 medans de manuella är på 2.0.
ja vi kom ju fram till det för sex månader sen :D

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]