Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1278556
Ollehoff skrev: lör 03 nov 2018, 21:41 Hej,

Blev intresserad av denna. https://bilweb.se/uppsala-lan/volvo-v40 ... bi-5430249

Men fick höra av en släkting att den inte är Volvo byggd för att det är en T2 med 122HK. Att motorn eller nåt är typ är kinesisk eller nåt sånt.

Är det sant?

Tack
Rätta mig om jag har fel, men: V40 har alltid satts samman i Belgiska Gent och denna modell utvecklades innan Geely kom in i Volvokoncernen.
Om T2-motorn är en Fordsnurra eller en Skövdespis vet jag dock inte...
av Ollehoff
#1278561
Micce1980 skrev: lör 03 nov 2018, 21:50 Hur påverkar det ditt val och varför?

Inte samma kvalité om det skulle vara byggt här. Som v40 som var innan 2013 var ju ganska skitiga för att de inte är byggda här.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1278562
Hehe inte samma kvalité. :) Vad finns det ens för prylar som enbard är byggda här? Din bil är ett hopkok av hela världen...

Vet inte om man kan lita på wikipedia men enl. den sidan är det en skövespis i.

Hur som, är inte rädd får kinesiska produkter som tillverkats där för den västerländska marknaden. Tar däremot ett långt steg tillbaka för kinaproducerade saker som är avsedda för den kinesiska marknaden. Finns få undantag så klart men de är mycket få då de förväntar sig få skit så därför får de skit. Vi kräver bättre och får därför bättre, de kan om de måste och kan dessutom bättre än oss om de vill anser jag
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1278564
Har läst att det är bättre kvalité på S90 som sätts ihop i Kina än tex. V90 från Göteborg...
Hur det förhåller sig i verkligheten har jag dock ingen kunskap om.
av Lockis
#1278567
fjohan82 skrev: lör 03 nov 2018, 22:12 Har läst att det är bättre kvalité på S90 som sätts ihop i Kina än tex. V90 från Göteborg...
Hur det förhåller sig i verkligheten har jag dock ingen kunskap om.
Om vdn för Volvo väljer den kinesiska S90n är det nog rätt bra kvalité. Han har ju lite insider info ;-)
av nicdah
#1278583
Skulle tro att det är en VEA motor, Volvos egen tillverkad i Skövde. Att den är på 1.5 l beror på att det är en automat. Den manuella är på 2.0 l. Rätta mig om jag har fel :-)

/ NIclas
Användarvisningsbild
av SebSE
#1278596
fjohan82 skrev:Har läst att det är bättre kvalité på S90 som sätts ihop i Kina än tex. V90 från Göteborg...
Hur det förhåller sig i verkligheten har jag dock ingen kunskap om.
Tyvärr är det nog sant. Jag har i tidigare jobb haft förmånen att få jobba med elektronikfabriker i Europa (tyskland) och Kina. När det gäller massproduktion hade vi 0,7% felärenden på kinesiska produktionen. 5% på tyska.

I Kina är folk glada om de får ett industrijobb (i mer avancerad tillverkning) och ser det som ett sätt att komma upp sig i livet och vårdar sin chans väldigt väl.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1278597
nicdah skrev:Skulle tro att det är en VEA motor, Volvos egen tillverkad i Skövde. Att den är på 1.5 l beror på att det är en automat. Den manuella är på 2.0 l. Rätta mig om jag har fel :-)

/ NIclas
Vet inte om VEA kom med MY 16 på V40. Jag trodde det var med MY17 samtliga motorer var VEA.
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på f&ou[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png När best&au[…]

Hejsan. jag har nåt skumt fel i min framvag[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]