Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1275751
En vacker morgon när jag skulle köra till jobbet upptäckte jag en fläck ca 10 cm lång och 5 cm bredd på förstasidan. Trodde först att det var smuts och tvättade bilen direkt men den bestod. Dessutom så känns kanterna tydligt under nageln.

Jag tog bilen till handlaren som sa att de inte visste riktigt vad det var. De gissade på fågelbajs men jag tyckte att det är för stort för det. Dessutom fanns det inga bajsspår på fläcken. Fläcken fanns inte heller dagen innan och bilen är dessutom lackskyddat så att det skulle uppstå på bara några timmar under natten är jag tveksam till.

Hur som helst: Jag har anmält detta till Volvia men tror inte att jag ska få något från dem: de kommer förmodligen att hävda att det är frätskada som inte täcks av vagnskadaförsäkringen. Handlaren rekommenderade omlackering av motorhuvan för knappt 6000 SEK.

Min fråga är: Hur brådis är att få det åtgärdat. Nu frågar jag utifrån att begränsa skadan och undvika kortison och dylikt,har inget problem att köra med fläcken på annars.
thumbnail (1).jpg
thumbnail (1).jpg (90.61 KiB) Visad 1517 gånger
Bilagor
thumbnail.jpg
thumbnail.jpg (88.69 KiB) Visad 1517 gånger
#1275755
trigor skrev:En vacker morgon när jag skulle köra till jobbet upptäckte jag en fläck ca 10 cm lång och 5 cm bredd på förstasidan. Trodde först att det var smuts och tvättade bilen direkt men den bestod. Dessutom så känns kanterna tydligt under nageln.

Jag tog bilen till handlaren som sa att de inte visste riktigt vad det var. De gissade på fågelbajs men jag tyckte att det är för stort för det. Dessutom fanns det inga bajsspår på fläcken. Fläcken fanns inte heller dagen innan och bilen är dessutom lackskyddat så att det skulle uppstå på bara några timmar under natten är jag tveksam till.

Hur som helst: Jag har anmält detta till Volvia men tror inte att jag ska få något från dem: de kommer förmodligen att hävda att det är frätskada som inte täcks av vagnskadaförsäkringen. Handlaren rekommenderade omlackering av motorhuvan för knappt 6000 SEK.

Min fråga är: Hur brådis är att få det åtgärdat. Nu frågar jag utifrån att begränsa skadan och undvika kortison och dylikt,har inget problem att köra med fläcken på annars.
thumbnail.jpg
Börja med att besöka en skicklig rekondare. Om det är något som ligger ovanpå lacken så kan det går att få bort. "Bråttom" är det inte så länge grundlacken finns kvar.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.