Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1271064
Hej!
Under en tid, ca 6 månader, har jag ett antal ggr fått flera felkoder på bilen. Dessa felkoder ligger antingen kvar i några dagar eller så har dom försvunnit när jag startat om bilen.
Felkoder det har handlat om är bl.a: SRS Airbag - Service snarast, Pedestrian Protection - Service Erfordras, Strålkastarsystem funktionsfel - Service Erfordras, Parkeringshjälp - Service Erfordras, DSTC - Service Erfordras, Bromssystem - Service Erfordras, Fel i kylarsystem - Service Erfordras, Servostyrning - Service erfordras.

Ja, jag har servat bilen för ca 2 månader sedan. Dom hade inget bra svar på varför jag får upp dessa felmeddelanden.
Felmeddelanden gör att funktionen försvinner, men som jag tidigare skrev så har det ibland räckt att jag har startat om bilen eller låtit den stå över natten för att bilen ska vara "fräsch" igen dagen därpå.
För ca 2-3 veckor sedan fick jag ovan nämnda felmeddelanden. Sen har det varit tyst och bilen har gått kanon fram tills nu imorse då 6-7 st av dessa slogs på.
Jag måste även nämna att när jag besökte Volvia så hade inte heller dom något svar på vad problemet kunde bero på. De enda han gav mig var ett pris på att felsöka bilen vilket troligtvis ändå inte skulle visa något, enligt säljaren. Han lät inte jätteintresserad om jag ska vara ärlig.

Är det någon som kan hjälpa mig med vad mitt problem kan vara?
Är det någon som varit med om liknande problem?
Vad kan jag göra för att få ordning på bilen?

//BjörnL
#1271071
Var servade du bilen?
Det som med största sannolikhet kan hjälpa dig är att en auktoriserad Volvoverkstad felsöker bilen och läser ut felkoder. Prata med en mekaniker, inte med en säljare.
Mekonomen och Meca mfl har inte alls samma utrustning och möjligheter för detta.
Min första tanke är annars batteriets kondition..
#1271087
BjörnL skrev:Servade bilen på Mekonomen
Som Fjohan säger så har inte mekonomen och andra "generiska" verkstäder samma utrustning för att göra djupare felsökning.

Besök en verkstad som fokuserar på volvo (Bilia/bra bil) så kommer de kunna göra en felsökning som är mer specifik för din bil.



Det låter som du kör korta sträckor med. 15 minuter är inte alls nog för att ladda batteriet.
#1272070
Laddade batteriet med en billaddare. När jag sen startade bilen var felkoderna borta, utom City Safety - Service Erfordras av någon konstig anledning. Efter laddningen var bilen tillbaka i gammal god form men ca 24h efter att laddningen var klar så kom felkoderna tillbaka. Har nu bokat tid hos Bilia för byte och montering av ett nytt batteri. Rätt eller fel?

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]