Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1269324
Hej! När jag skulle starta min V40 (2013-års modell) i morse så började det komma vit rök ifrån den och luktade bränt, parkerade bilen och gick till jobbet istället.

Någon som har koll på vad det kan vara? En kollega gissade på något som har med topplockspackning att göra, läste att det var vanligt på äldre bilar dock. Någon som kanske har koll på hur dyrt det kan bli?

Bor i Norrland och det var bara 3 grader i natt och bilen var kall och blöt om det kan ha något med saken att göra? (ursäkta dumma frågor, kan typ inget om bilar ;-) )
#1269335
Det är en en D2. Röken kom framifrån, enligt instruktionsboken kan det komma rök från bilen när värmaren är igång och att det är normalt, det jag som oroade mig var att det luktade bränt.
När jag köpte bilen så var det fel på dieselvärmaren och den var in på reparation någon vecka senare.
#1269478
smuffe skrev: fre 14 sep 2018, 13:40 Det är en en D2. Röken kom framifrån, enligt instruktionsboken kan det komma rök från bilen när värmaren är igång och att det är normalt, det jag som oroade mig var att det luktade bränt.
När jag köpte bilen så var det fel på dieselvärmaren och den var in på reparation någon vecka senare.
Okej. Det kan lukta illa om värmaren inte har varit igång på länge. Dessutom finns det ingen rening, mig veterligen, på avgaserna som bränns i värmaren.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]