Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaptenSkurhink
#1266891
Hej!
När jag var ute förut skulle jag accelerera upp inför en 70 sträcka, kände hur turbon började ladda.
Sen kändes det som det blev lagg i laddtrycket och turbon stendog. Fick upp ett meddelande om "Motorsystem service erfordras".
Antog att det inte var någon större fara, förutom att turbon inte laddar så bilen går äckligt slött.
Var sedan ifrån bilen 1.5h ungefär, då tändes motorlampan. Fortfarande samma meddelande och turbon laddar inte.
Motorn är D4/177hk
Är det någon som har en aning om vad detta kan vara?

Har lyft på batteripolen i 10 minuter utan framgång. Bilen ska iallafall in på verkstad nästa vecka för att ta reda på vad som hänt, men det kanske är någon som har nån ide?
Är det ofarligt att köra bilen eller kan något mer gå sönder?

Tack på förhand!
av Tompan60
#1266905
Hej Jag har råkar ut för samma. Det var den elektroniska styrningen av turbo som gick sönder. Blev att byta turbo för mig. Läste om en som fick samma fel. Han köpte en turbo på skroten och flyttade över elektronikdelen. Tog ca 15 minuter. Han har den turbo liggande som reserv.

Men innan du byter nått. Låt Volvo läsa ut felkoder. Mekonomen och andra kommer inte åt all data som finns i felmeddelanden.

Lycka till
av KaptenSkurhink
#1266925
Aj, det låter inte billigt.
Bokade faktiskt tid på mekonomen för att försöka komma lite billigare undan, men kan de inte läsa allt så kan jag lika gärna avboka den tiden och åka direkt till Volvo.

Tack! :)
av Tompan60
#1266931
Ja gjorde samma .. Mekonomen. Dom kunde läsa några värden men inte se felet. Volvo hittade felet direkt. Volvoverkstad kommer djupare in i bilens system.
Lycka till
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1266935
Tror laddtrycksgivaren var sönder när detta hände mig för en +5 år sen (minnet sviker)
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]