Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PerKarlsson
#1266581
Jag har råkat köpa en V40 D3 2017.
I fronten sitter radarn? med texten InelliSafe.
I framrutan finns två fönster med kameror + en liten sensor / kamera.
Men bilen är inte utrustad med adaptiv farthållare (inte den spaken vid ratten), den visar inte de hastighetsskyltar jag passerar, och den varnar inte om/när jag vinglar mellan linjerna. Alla dessa funktioner sa säljaren skulle finnas och nu har det blivit snack om ekonomisk kompensation alternativt att affären ska gå tillbaka.
Varför är bilen utrustad så här? Vilken funktion borde radar och kameror ha?
Jag tänker att eftersom radar och kamera sitter där kan det ju inte vara en stor sak att fixa funktionen, vad tror ni?

Tack
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1266585
Vad har bilen för utrustningsnivå? 2017 fanns väl Momentum, Inscription och R-design..
Adaptiv farthållare (som sitter i grillen) och Trafikskyltsinformation vill jag minnas ingår i Intellisafe Assist/Pro.
Om du har radarn i grillen ska din ratt se ut som den nedan, dvs "vipp-knappen" på vänstra sidan.
Att den inte visar de skyltar du passerar går att stänga av och på..
Ta gärna lite bilder (på ratt/mittkonsolens knappar och fronten) och bifoga här...
Ratt V40 MY17.JPG
Ratt V40 MY17.JPG (23.1 KiB) Visad 1685 gånger
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1266604
Vad är det för utrustningsnivå? Inscription verkar ha radarskyddet i fronten oavsett om den är utrustad med det eller inte. Alternativet kan vara att tidigare ägare(? om det finns någon) har bytt till en sån grill. Du har tyvärr ingen adaptiv farthållare eller någon av de andra systemen som är tillval.

I rutan sitter utrustning för city Safety och regnsensor. Så det finns på alla.

Står det på kontraktet att du ska ha intellisafe-paket så be om en ordentlig kompensation eller häv köpet.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1266607
Som sagt...
Om du tittar på bilen i länken nedan, så har även den "radarkåpan" i grillen men inte reglagen i ratten.
Vill minnas att det är så även på V60 CC....
Har du inte fått det du ville ha vid köpet och du har papper på att bilen ska ha detta - häv köpet.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 9-11730382
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1266608
Håller med att du borde häva köpet då det är en trevlig funktion som saknas.
av UnleashFusion
#1266610
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 6-12198222

kollar man på denna bil så ser man tydligt på mittkonsolen/panelen att din bil saknar två knappar som ska sitta före din P-sensor.. vilket tyder på att du inte har dom funktioner som det ska finnas i Intellisafe assist/pro. Samt har du inte två scrollar, alltså vardera sida på ratten ska det sitta. - Häv/fråga om kompensation
av PerKarlsson
#1266615
Tack för svar.
Säljaren på Volvo i Ängelholm säger att han lurade sig själv på grund av texten på radarn. Han sa att funktionerna fanns och jag tänkte att jag lär mig själv hur det fungerar. De erkänner att de gjort fel, erbjuder 7000 :- som kompensation eller att de letar upp en annan bil som har det som utlovats.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]