Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1261025
V40 CC D2 manuell MY16 (vea).

Jag hade bilen inne för vevaxeltätningsbyte i februari då växellådan plockades bort och återmonterades. Efter dess har kopplingen varit mycket märklig.

Vid normal körning runt hemmet eller de 5 milen till jobbet är det inget konstigt, men vid långkörning på motorväg så beter den sig väldigt märkligt. Om man har åkt 10-15 mil utan att koppla så blir kopplingsvägen väldigt kort och har man åkt 20-25mil utan att koppla blir den så kort så det knappt går att koppla ur. Pumpar man sedan på kopplingspedalen 4-5 gånger så blir den normal igen.

Kopplingen har luftats 3ggr sedan reparationen men utan att det blir bättre. Verkstaden står lite handfallen och vet inte riktigt vad dom skall göra då dom inte hittar något fel och det är lite svårt att reproducera felet i verkstaden.

Någon som har några tips/ideer? Vad är det som gör att den blir kass när man kör långt men inte när den står över natten?

/Martin
Användarvisningsbild
av SebSE
#1261138
Har de monterat loss och monterat tillbaka?

Låter ju som att det är något som glappar och att det är värmen när den gått en längre tid som orsakar problemet.

Varför var man tvungen att göra vevaxeltätningsbyte?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1261185
Ja, växellådan har varit borta. Den läckte olja vid båda(!) vevaxeltätningarna, både på kamrems och växellådssidan. Premium ;)
Användarvisningsbild
av SebSE
#1261221
Jag menar om de har monterat loss och satt tillbaka den som en del av felkontrollen.
För det känns som något inte är helt 100 återmonterat och det som sagt märks när delarna värms upp

Konstigt att det är dessa problem med en VEA motor. De gamla D2orna har jag hört en del negativt om just vad gäller växellådorna.
Men MY16. hade VEA kommit till D2 då? Jag trodde det var först med MY17 faceliften de kom?
Användarvisningsbild
av SRT
#1261277
Hade exakt samma problem med min nuvarande S80 och kan hälsa att det är luft i hydraulsystemet.Kan vara riktigt besvärligt att få bort den när man kan lufta ett flertal gånger och ändå står det luft kvar i systemet som kommer och går beroende på körstil.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1261381
Dom skall ta ner lådan igen om en månad, det är lite ont om tider nu under semestrarna. Dom tror det är urtrampningslagret/kolven som gått sönder. Själv vet jag inte vad jag skall tro.

VEA D2 kom MY16, inget fel på växellådan men han/hon som tillverkade eller monterade vevpackboxarna på dessa motorer verkar ha varit en trött j-vel...

Du tror det är luft trots allt SRT? Den är ju ändå ordentligt luftad tre gånger.
Användarvisningsbild
av SRT
#1261425
Enligt din beskrivning som sagt var så stämmer allt med min egen som just nu går bra i kopplingen efter många luftningar.Be verkstaden att även kolla huvudbromscylindern som ibland har dåliga packningar beroende på kvaliten av hydraulvätska där jag fick byta en av dessa som svällt och som på så vis ibland inte släppte igenom någon hydraulvätska och andra gånger så fungerade den perfekt.Hoppas det löser sig.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1261443
Hur luftar man den bäst då? Verkstaden kör ju med övertryck i behållaren och själv använder jag en sug vid luftningsnippeln.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1261747
Körde en ordentlig luftning i förrgår och som "vanligt" känns den nu bra. Skall iväg på långkörning nästa helg så då kommer den väl balla ur igen misstänker jag. Men hoppet är ju det sista som överger en säger dom...
av john.h
#1262052
Jag har också en V40 My16 D2 med exakt samma problem.
Märkte det första gången efter att jag sträckkört från Berlin och inte hade behövs växla på flera timmar.
Lämnade in bilen för det och en del andra fel på Bila, i samband med bokningen så spekulerade jag i huruvida man kunde lufta kopplingen, då det kändes som luft i systemet.
Fick svar att man inte gjorde det, då det var hydraulolja som användes...

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]