- mån 23 jul 2018, 07:45
#1261025
V40 CC D2 manuell MY16 (vea).
Jag hade bilen inne för vevaxeltätningsbyte i februari då växellådan plockades bort och återmonterades. Efter dess har kopplingen varit mycket märklig.
Vid normal körning runt hemmet eller de 5 milen till jobbet är det inget konstigt, men vid långkörning på motorväg så beter den sig väldigt märkligt. Om man har åkt 10-15 mil utan att koppla så blir kopplingsvägen väldigt kort och har man åkt 20-25mil utan att koppla blir den så kort så det knappt går att koppla ur. Pumpar man sedan på kopplingspedalen 4-5 gånger så blir den normal igen.
Kopplingen har luftats 3ggr sedan reparationen men utan att det blir bättre. Verkstaden står lite handfallen och vet inte riktigt vad dom skall göra då dom inte hittar något fel och det är lite svårt att reproducera felet i verkstaden.
Någon som har några tips/ideer? Vad är det som gör att den blir kass när man kör långt men inte när den står över natten?
/Martin
Jag hade bilen inne för vevaxeltätningsbyte i februari då växellådan plockades bort och återmonterades. Efter dess har kopplingen varit mycket märklig.
Vid normal körning runt hemmet eller de 5 milen till jobbet är det inget konstigt, men vid långkörning på motorväg så beter den sig väldigt märkligt. Om man har åkt 10-15 mil utan att koppla så blir kopplingsvägen väldigt kort och har man åkt 20-25mil utan att koppla blir den så kort så det knappt går att koppla ur. Pumpar man sedan på kopplingspedalen 4-5 gånger så blir den normal igen.
Kopplingen har luftats 3ggr sedan reparationen men utan att det blir bättre. Verkstaden står lite handfallen och vet inte riktigt vad dom skall göra då dom inte hittar något fel och det är lite svårt att reproducera felet i verkstaden.
Någon som har några tips/ideer? Vad är det som gör att den blir kass när man kör långt men inte när den står över natten?
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic