Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasv60
#1262130
john.h skrev: lör 28 jul 2018, 23:05 ... på Bila, i samband med bokningen så spekulerade jag i huruvida man kunde lufta kopplingen, då det kändes som luft i systemet.
Fick svar att man inte gjorde det, då det var hydraulolja som användes...
Hahaha... var det en "mekaniker" som svarade så... :-( . Komiskt/tragiskt...
/M
Användarvisningsbild
av MartinS
#1262225
john.h skrev: lör 28 jul 2018, 23:05 Jag har också en V40 My16 D2 med exakt samma problem.
Märkte det första gången efter att jag sträckkört från Berlin och inte hade behövs växla på flera timmar.
Lämnade in bilen för det och en del andra fel på Bila, i samband med bokningen så spekulerade jag i huruvida man kunde lufta kopplingen, då det kändes som luft i systemet.
Fick svar att man inte gjorde det, då det var hydraulolja som användes...
Intressant! Hur långt har din gått och har den varit inne på några garantireparationer som kan ha skapat detta? På min bil uppkom det ju efter att en vevaxeltätning byttes. Beklagligt att mekanikern inte hade mer koll än så. Kopplingen är hydraulisk ja, och använder bromsvätskan. Luftas vid slavcylindern på framsidan av växellådan.

Jag körde en 12 mils sträcka 2ggr igår utan att koppla och det verkar som kopplingen klarade detta. Med lite tur fick jag ut den sista luften sist jag luftade men jag vågar inte riktigt hoppas. Jag har ett par långturer framför mig inom de närmsta veckorna så det skall bli intressant att se hur det går.
av john.h
#1262240
Det var tyvärr en mekaniker som sa detta till mig, borde ha varit hårdare mot honom.

När det gäller mitt problem är jag grymt konspiratorisk av mig.
Hade kört ett antal gånger till Berlin/Gbg under hösten, helt utan problem.
I början av december lämnar jag in bilen på 2års- service, blir under dagen uppringd av teknikern som undrar om jag vill byta bromsvätska.
Hon informerar mig om att jag har serviceavtal och betalar inget för servicen, men bromsvätskebyte ingår inte.
Då bilen bara är 2 år ser jag ingen poäng i byta den, jag har inte heller upplevt några konstigheter med bilen.
Tackar därför nej till erbjudandet om att byta, det skulle kosta 1500-2000 kr tror jag.

Hämtar ut bilen och småkör den under en vecka, innan jag kör till Berlin igen.
Så efter denna service har jag haft problem, men vad som uppenbarligen verkar vara luft i systemet.
Bilen hade då rullat ca 4600 mil och inte haft några reparationer, som kan ha påverkat detta tidigare.
Användarvisningsbild
av Driftarn
#1262494
Det blir nog byte av manövercylinder på era bilar! NY typ i metall i stället för plast, blir internt läckage
Användarvisningsbild
av MartinS
#1262498
Finns det något skrivet hos Volvo om detta? Min verkstad vill riva lådan och troligen byta slavcylindern, verkar ju sunkigt om det är i andra änden felet är?
Användarvisningsbild
av Driftarn
#1262521
Såg detta efter ditt PM, men den åtgärden är korrekt! Ner med lådan och byta manövercylinder samt urluftningsröret!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1262592
Jaha, manövercylindern är den vid kopplingen, jag trode det var den som satt vid pedalen.

Då är dom nog på rätt spår då, avsiktigt eller med tur :)
av john.h
#1262611
Martin, hur har du fått in bilia? på reparationstankar, för din bil har la ingen garanti kvar heller?

Verkstaden provkörde min bil, men man märker det ju först vid långkörning, inte inte bara åka runt kvarteret.
Med tanke på att Bilia Sisjön vägrat alla former av reparationer på min bil, hyser jag inga större tankar om att få detta fixat av dom.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1262632
Bilia lever väl på att laga bilar, klart dom vill laga bilen... Vem som betalar är väl en annan sak som vi inte diskuterat klart ännu, först och främst måste felet åtgärdas. Jag har dock fått andra saker åtgärdade gratis efter att garantin gått ut, som privatköpare har man ju tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Jag hade bilen på en långtur för ett par veckor sedan och den skulle in på service på måndagen. Jag lyckades ta mig till verkstaden på endast 3 stycken växlingar på morgonen vilket gjorde att pedalen var riktigt svampig när jag lämnade bilen till verkstaden så mekanikern kunde själv känna hur den var. Innan dess var det rätt svårt att få dom att förstå att det faktiskt var ett fel på bilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1266054
Nu får vi hoppas allt är ok med kopplingen. Ny lamell, tryckplatta, urtrampningslager/cylinder och nytt luftningsrör på plats. Inget uppenbart fel sa mekanikern men alla nya delarna såg annorlunda ut än de han tog bort, så det har uppenbarligen ändrats en del, av någon anledning, kanske för att avhjälpa det problem jag upplevt. Framförallt urtrampningslagret såg avsevärt rejälare ut, som Driftarn nämnt ovan.

Det kändes som en helt annan koppling när jag hämtade ut bilen och jag skall iväg på långkörning om 2-3 veckor, så då om inte förr får man väl se om detta löste problemet.

Bild

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]