Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
#1260922
Min bil varnar för lågt däcktryck på hö sida bak. Jag fick laga en punktering för ett tag sedan och efter det har den varnat med ojämna mellanrum. Men lufttrycket är inte lägre och idag upptäckte jag att det sitter en annan ventilkåpa på detta hjulet. Däckfirman måste ha monterat fel ventilkåpa eller slarvat bort den när de lagade punktering en. Kan det vara orsaken? Eller hur fungerar däcktrycksövervakningen?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1260949
yuphin skrev: sön 22 jul 2018, 16:53 Min bil varnar för lågt däcktryck på hö sida bak. Jag fick laga en punktering för ett tag sedan och efter det har den varnat med ojämna mellanrum. Men lufttrycket är inte lägre och idag upptäckte jag att det sitter en annan ventilkåpa på detta hjulet. Däckfirman måste ha monterat fel ventilkåpa eller slarvat bort den när de lagade punktering en. Kan det vara orsaken? Eller hur fungerar däcktrycksövervakningen?
Vad är det för årsmodell och motor du har i din V40?
Vissa har sensorer i däcken, andra använder ABS-systemet...
Har du sensorer och verkstaden missade att flytta över denna kommer du aldrig bli kvitt problemet, förrän sensorn är återmonterad.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1260965
yuphin skrev: sön 22 jul 2018, 19:27 T2 Årsmodell 2017. Var sitter sensorn i såna fall?
Sensorerna sitter i varje ventil, men det ska du inte ha på en MY17.
Har du gjort kalibreringen enligt nedan?

1. Stäng av motorn.
2. Pumpa samtliga däck till önskat tryck.
3. Starta motorn och låt bilen stå still.
4. Öppna menysystemet MY CAR och välj
menyn Däckövervakning.
5. Välj Starta kalibrering och tryck OK.
6. Tryck OK efter att samtliga däck har kontrollerats
och justerats för att starta kalibreringen.
7. Kör bilen.
> Omkalibrering utförs automatiskt medan
bilen körs och kan avbrytas när som helst.
Om motorn stängs av medan omkalibrering
pågår återupptas detta när bilen körs
igen.
av yuphin
#1260975
Ja har gjort kalibreringen. Ok så då styrs övervakningen via ABS systemet? Kan larmet utlöses av något annat än lägre däcktryck?
Användarvisningsbild
av Funk
#1261027
Systemet räknar ut hur varje hjul rullar i relation till de andra med hjälp av ABS systemet. Olika däcktryck är det som ger utslag, så man skall vara lika noga med däcktrycket på alla hjul.
Att ha olika hjul eller hjul med väldigt stor skillnad i mönsterdjup kan också ge problem. Sist men inte minst, extrema körmönster kan ställa till det...t.ex köra runt på bana med bara höger eller vänstervarv ställer ofta till det.

Att tryckmätaren är exakt är ingen självklarhet, jag fick byta min egen "påfyllare" för den gav då och då lite olika värden. Byt påfyllningsställe och gå samtidigt upp till ECO-tryck rekommenderat för bilen om du inte redan gjort det.

/Thomas
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]