Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agusta44
#1256465
Hej på er,

Tittade på en "ny begagnad" V40 Cross country T4 awd Pro -18 med 1100mil.

Bilen har det mesta utom panoramatak och drag, annars har den det mesta i utr.
Är en säljarbil som skall bytas ut.

Volvo handeln begär 350:- och kollar jag på Mekonomens värderingssida så ligger bilen hos handlare på 333:-
Pratade med säljaren över telefon, och han gick ner 10:- på bilen. Inge vinterdäck fanns. Såg även en skada på främrekofångare där man kört in i något å repat den, det skulle dom förstås åtgärda, vilket betyder omlack.

Vad tycker ni om priset, spontant tycker jag den känns dyr, även om det är mycket utr.
Vad kan dom göra mer tror ni? Är ju ändå en "små bil" som är påväg ut och skall ersättas av ny modell.

I S90/v90 tråden hade någon hittat en S90 T4 Momentum Business Advance på erbjudande för 329:- och då verkar nedanstående ingå också:
Drive mode settings,
Digital förardisplay på 12,3 tum
Dim- och kurvljus (LED).
Automat,
Metallic
Klimatpaket med Volvo On Call

Tacksam för tankar och idéer. ..
//MVH
#1256476
Det beror helt på ditt behov, har du barn/tänkt skaffa barn/mer utrymme för barnvagn, vill ha en större bil för framtiden, vill att passagerarna sitter bra i baksätet utan att det känns trångt med mera.
V40 är enligt mig en väldigt begränsad bagageutrymme, möjligtvis även trångt i baksätet men det är som sagt min åsikt.

För den peng hade jag hellre uppgraderat till en S/V90 eller nya S/V60
Testa, prova bilarna och se hur dom känns och hur dom är på vägarna(Om du har förbi din ÅF)

dyr V40cc? eftersom jag inte kan kolla hur mycket en helt ny v40cc med t4 på byggdinvolvo samt vad för utrustningnivåer och tillval
Användarvisningsbild
av SebSE
#1256523
Bensin med automat och bra utrustning kostar en hel del

V40 marknaden är helt överflödad med manuella och diselar.

Så helt enkelt tillgång och efterfrågan. Man kan "fynda" dislar men bensin (och framförallt de med mycket utrustning) är dyra som XX och på gränsen att det lönar sig att köpa en ny.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1256524
Sen är det ju äpplen och päron att jämföra med en S90. det är en "direktörsvagn" med stortlek och osmidighet.
V40 är en mindre mellanklass som inte lastar supermycket men där två åker bak utan problem. Den är rapp och "rolig" till skillnad från de tyngre bilarna som kanske har mycket att gasa med i de utförnaden med fler hästar men som likväl är en tung bil som har prestanda därefter.
#1256529
SebSE skrev: sön 24 jun 2018, 15:30 Sen är det ju äpplen och päron att jämföra med en S90. det är en "direktörsvagn" med stortlek och osmidighet.
V40 är en mindre mellanklass som inte lastar supermycket men där två åker bak utan problem. Den är rapp och "rolig" till skillnad från de tyngre bilarna som kanske har mycket att gasa med i de utförnaden med fler hästar men som likväl är en tung bil som har prestanda därefter.
V40 är också rätt tung.. Känns att den är billig gör det också, inget jag hade köpt för S90-pengar..
Användarvisningsbild
av SebSE
#1256543
SBergdahl skrev:
SebSE skrev: sön 24 jun 2018, 15:30 Sen är det ju äpplen och päron att jämföra med en S90. det är en "direktörsvagn" med stortlek och osmidighet.
V40 är en mindre mellanklass som inte lastar supermycket men där två åker bak utan problem. Den är rapp och "rolig" till skillnad från de tyngre bilarna som kanske har mycket att gasa med i de utförnaden med fler hästar men som likväl är en tung bil som har prestanda därefter.
Hör att du bara kört dieslar. Sätt dig i en bensinare.

S90 är enormt stor och otymplig. Skulle inte få plats på parkeringsplatserna varken på jobbet eller i garaget hemma
Om man nu inte vill vara den som stycker ut 30 utanför platsen och stör alla andra ;) (vilket är helt ok så länge man väljer platsen längst bort från ingången)

Nu är du ju i V40 forumet så då får du leva med att jag snackar skit som tankbåtsmodellerna :D
#1256580
agusta44 skrev: sön 24 jun 2018, 10:33 I S90/v90 tråden hade någon hittat en S90 T4 Momentum Business Advance på erbjudande för 329:- och då verkar nedanstående ingå också:
Drive mode settings,
Digital förardisplay på 12,3 tum
Dim- och kurvljus (LED).
Automat,
Metallic
Klimatpaket med Volvo On Call
/V
Tacksam för tankar och idéer. ..
//MVH
Lägger du till 10´ på det får du en V90 enligt bygg-sidan.
Är dock lite osäker på vad som ingår, om det är exakt motsvarande S90.
90-serien, oavsett S eller V, både är och känns mycket modernare än tex V40.

Du kan ju alltid bygga en S90/V90 på hemsidan och skicka till en återförsäljare (görs via hemsidan när du bygger), för att se om du kan få ner priset ytterligare.

Välj enligt behov, tycke och smak! :-)
#1256621
Du har redan fått relevanta svar. Analysera noga vilka behov Du själv har. Åk ut och provkör- det skiljer mycket mellan en stor S90/V90 och en V40..
V40:n kommer väl att ersättas inom ganska kort tid, men när det blir är väl osäkert. Inga spionbilder än så vitt jag vet..
Köper Du den faceliftade V40:n så tycker jag att den hänger med bra i utseende- om Du köper en modell med ledlysen alltså.
Att en fullutrustad bil blir dyr är väl ganska självklart, du måste själv värdera och fundera på vad Du har råd och vad du vill satsa på.
Mest relevant vore väl nya V60, men den finns ju ännu bara med stora motorn så prislappen blir häftig.. typ 450K, med mycket utrustning,men då får du Volvos läckraste bil (i min ögon) och en modell som står sig länge.
#1257275
Om det erbjudandet är bra eller ej kan du bedöma lättare om du ”bygger” en på Volvos hemsida, och begär en prisuppgift för en sprillans ny.

Sen tycker jag du ska välja bort saker som du egentligen inte suktar efter, när du bygger. Exvis undrar jag vad man ska med dyr AWD på en bil (ja, CC) med den minimala markfrigången. Men kanske det har med ditt vinterväglag att göra.

Jag har en 2018 V40CC själv och den är toppen (fastän mycket lägre specad den du nämner). Härlig att köra, även om den är på den förra plattformen.

Att jämföra med t ex V90 är väl bara relevant ifall man vill ha en så stor eller imponerande bil som möjligt för pengarna, i stället för att man börjar med att välja en modell som passar ens lite mer praktiska eller prestandamässiga behov…

Bara lite tyckande från mig; lycka till med ditt bilköp! ;-)
Användarvisningsbild
av SebSE
#1257360
Räkna även med att du kan få ner priset från "fordonsbyggaren" på volvos hemsida med en 10-15% beroende på tillval när du väl sätter dig med säljaren i butiken.
Jag har en MY 2017 V40 CC och med min utrustningsnivå blev det 12% rabatt. Det blir en del pengar på en ny bil.

Appropå markfrigång. V40 är väldigt låg och med CC får man mer en normal markfrigång (för en småbil) men den är absolut inte en terrängbil.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]