Sida 1 av 3
Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: fre 18 maj 2018, 13:56
av roggabear
Hej,
Var in på första besöket på besiktningen förra helgen med vår V40 T2 2015.
Båda fjädrar fram var av, på i stort sett samma ställe. Snackat med Bilia en del och de åtar sig inte ngn garanti, trots endast 5500mil på mätaren.
Håller nu på att leta efter nya fjädrar men ingenstans verkar de finnas att köpa. Har kollat på mekonomen, skruvat, autodoc men alka hänvisar till Volvo. Ngn som har tips på var jag kan få tag på fjädrar?
Kollade med bilia och de skulle ha 9500kr ( strax under 3000 för mtrl och resten arbete) för arbete+mtrl. Men skulle gärna slippa arbetskostnaden och byta själv.
Re: Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: fre 18 maj 2018, 19:35
av Rådlös
Rent reflexmässigt tänker jag Lesjöfors. Men det kanske är A: "Volvo original" med samma priser?
B; Säljer inte till privatpersoner? Fråga så att du får klart besked. (Man kan läsa på nätet om bilbyggare med imponerande hobbyprojekt. Dom pratar om Lesjöfors fjädrar så viss möjlighet kan finnas?)
http://www.lesjoforsab.com/bil-fjader/a ... onsfjadrar
Re: Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: fre 18 maj 2018, 19:38
av Henkan
Kolla färgkoden på dina fjädrar och leta på bildelsbasen.se
Re: Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: mån 04 jun 2018, 12:54
av Jackson75
Hur kan båda fjädrar gå av på en 2015 ? Vad har hänt med kvaliteten ? Och inte garanti ? Sjukt
Re: Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: tor 23 aug 2018, 16:10
av roggabear
Lät en firma byta fjädrarna åt mig. Lesjöforsfjädrar blev det och till en överkomlig prislapp. Men jag håller med om att det är märkligt att båda fjädrarna gått av på exakt samma ställe utan att Bilia vill ta ngt ansvar.
Re: Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: fre 24 aug 2018, 22:58
av SebSE
Bilia menar att allt som händer med hjulupphängning beror på att man kört för fort i farthinder eller kommit åt trottoarkanter.
Att båda fjädrarna gått av på samma ställe låter ju som att det är precis det som hänt. Speciellt med liknande brottsplats och fram.
Då V40 är låg bör man iakta försiktighet och sakta in inför farthinder. Speciellt nu när de gör dem mer och mer aggressiva för att få ner farten även på SUVar och fordon med hög frigång
5500 må inte låta mycket i ett sånt här forum med många långkörare men det är verkligen ingen ny bil längre.

Re: Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: lör 25 aug 2018, 16:31
av III
Bortförklaringar från verkstaden. Fjäderbrott kan man härleda till vissa tillverkare. Om det sedan beror på fjäderns styrka eller utformning eller materialval är svårare att härleda
Exempelvis ör fjäderbrott tämligen vanligt på många tyska bilar, BMW, Mercedes, Opel, Ford men även ex Citroën. Vissa av dessa bilar fick i efterhand modifierade fjädersäten för att inte fjädern skulle gå in i däcket när det brast. Utifrån detta kan man nästan gissa att det beror på tillverkare av fjädrar snarare än dess utformning normalt går fjädrar av antingen ett halvvarv eller ett helvarv. Fjädrar kan till och med gå av när bilen står parkerad. Långsökt att det skulle bero på hur bilen körts. Mera troligt att det beror på fjädertillverkaren, speciellt med tanke på att man delvis lånat hjulupphängningarna från Ford och därmed kanske även tillverkare av fjäder.
Re: Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: lör 25 aug 2018, 18:39
av SebSE
III skrev:Bortförklaringar från verkstaden. Fjäderbrott kan man härleda till vissa tillverkare. Om det sedan beror på fjäderns styrka eller utformning eller materialval är svårare att härleda
Exempelvis ör fjäderbrott tämligen vanligt på många tyska bilar, BMW, Mercedes, Opel, Ford men även ex Citroën. Vissa av dessa bilar fick i efterhand modifierade fjädersäten för att inte fjädern skulle gå in i däcket när det brast. Utifrån detta kan man nästan gissa att det beror på tillverkare av fjädrar snarare än dess utformning normalt går fjädrar av antingen ett halvvarv eller ett helvarv. Fjädrar kan till och med gå av när bilen står parkerad. Långsökt att det skulle bero på hur bilen körts. Mera troligt att det beror på fjädertillverkaren, speciellt med tanke på att man delvis lånat hjulupphängningarna från Ford och därmed kanske även tillverkare av fjäder.
Med tanke på att nästan ingen annan haft detta problem och med tanke på att det är en ny årsmodell så tror jag att det är handhavandefel istället för något annat.
Men om du har fler tillf'llen där det hänt istället för att prata gamla fordhistorier får du gärna hänvisa till dem.
När jag sett hur vissa kör över farthinder i Sthlm så är jag mycket mer inne på det än något annat.
Re: Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: sön 26 aug 2018, 10:05
av III
SebSE skrev: ↑lör 25 aug 2018, 18:39
III skrev:Bortförklaringar från verkstaden. Fjäderbrott kan man härleda till vissa tillverkare. Om det sedan beror på fjäderns styrka eller utformning eller materialval är svårare att härleda
Exempelvis ör fjäderbrott tämligen vanligt på många tyska bilar, BMW, Mercedes, Opel, Ford men även ex Citroën. Vissa av dessa bilar fick i efterhand modifierade fjädersäten för att inte fjädern skulle gå in i däcket när det brast. Utifrån detta kan man nästan gissa att det beror på tillverkare av fjädrar snarare än dess utformning normalt går fjädrar av antingen ett halvvarv eller ett helvarv. Fjädrar kan till och med gå av när bilen står parkerad. Långsökt att det skulle bero på hur bilen körts. Mera troligt att det beror på fjädertillverkaren, speciellt med tanke på att man delvis lånat hjulupphängningarna från Ford och därmed kanske även tillverkare av fjäder.
Med tanke på att nästan ingen annan haft detta problem och med tanke på att det är en ny årsmodell så tror jag att det är handhavandefel istället för något annat.
Men om du har fler tillf'llen där det hänt istället för att prata gamla fordhistorier får du gärna hänvisa till dem.
När jag sett hur vissa kör över farthinder i Sthlm så är jag mycket mer inne på det än något annat.
Tio år som besiktingstekniker på bilprovningen i bagaget. Dock några år den jag slutade där.
Re: Trasiga fjädrar fram, båda sidor
Postat: ons 19 sep 2018, 08:48
av TommyFjelldtrom
Besiktade min V40 D2 -16 för 2 ddgr sedan.
Fick körförbud pga brusten fjäder vänster fram. Bärgning till verkstad. Vet i dagsläget inte om jag måste stå rep/mtrl kostnaden.
Bilen i inköpt okt -16. Har till dags dato gått 3700 mil. Dessa mil är körda lugnt bara av mig.
Kan inte vara annat än dålig kvalitet på visst mtrl allt för att håll kostnader nere. En fjäder bör väl hålla minst 20000 mil!
Tommy