Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggabear
#1250266
Hej,
Var in på första besöket på besiktningen förra helgen med vår V40 T2 2015.
Båda fjädrar fram var av, på i stort sett samma ställe. Snackat med Bilia en del och de åtar sig inte ngn garanti, trots endast 5500mil på mätaren.

Håller nu på att leta efter nya fjädrar men ingenstans verkar de finnas att köpa. Har kollat på mekonomen, skruvat, autodoc men alka hänvisar till Volvo. Ngn som har tips på var jag kan få tag på fjädrar?

Kollade med bilia och de skulle ha 9500kr ( strax under 3000 för mtrl och resten arbete) för arbete+mtrl. Men skulle gärna slippa arbetskostnaden och byta själv.
av Rådlös
#1250326
Rent reflexmässigt tänker jag Lesjöfors. Men det kanske är A: "Volvo original" med samma priser?
B; Säljer inte till privatpersoner? Fråga så att du får klart besked. (Man kan läsa på nätet om bilbyggare med imponerande hobbyprojekt. Dom pratar om Lesjöfors fjädrar så viss möjlighet kan finnas?)

http://www.lesjoforsab.com/bil-fjader/a ... onsfjadrar
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Jackson75
#1253225
Hur kan båda fjädrar gå av på en 2015 ? Vad har hänt med kvaliteten ? Och inte garanti ? Sjukt
#1266118
Lät en firma byta fjädrarna åt mig. Lesjöforsfjädrar blev det och till en överkomlig prislapp. Men jag håller med om att det är märkligt att båda fjädrarna gått av på exakt samma ställe utan att Bilia vill ta ngt ansvar.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1266346
Bilia menar att allt som händer med hjulupphängning beror på att man kört för fort i farthinder eller kommit åt trottoarkanter.
Att båda fjädrarna gått av på samma ställe låter ju som att det är precis det som hänt. Speciellt med liknande brottsplats och fram.
Då V40 är låg bör man iakta försiktighet och sakta in inför farthinder. Speciellt nu när de gör dem mer och mer aggressiva för att få ner farten även på SUVar och fordon med hög frigång

5500 må inte låta mycket i ett sånt här forum med många långkörare men det är verkligen ingen ny bil längre. :oops:
av III
#1266423
Bortförklaringar från verkstaden. Fjäderbrott kan man härleda till vissa tillverkare. Om det sedan beror på fjäderns styrka eller utformning eller materialval är svårare att härleda
Exempelvis ör fjäderbrott tämligen vanligt på många tyska bilar, BMW, Mercedes, Opel, Ford men även ex Citroën. Vissa av dessa bilar fick i efterhand modifierade fjädersäten för att inte fjädern skulle gå in i däcket när det brast. Utifrån detta kan man nästan gissa att det beror på tillverkare av fjädrar snarare än dess utformning normalt går fjädrar av antingen ett halvvarv eller ett helvarv. Fjädrar kan till och med gå av när bilen står parkerad. Långsökt att det skulle bero på hur bilen körts. Mera troligt att det beror på fjädertillverkaren, speciellt med tanke på att man delvis lånat hjulupphängningarna från Ford och därmed kanske även tillverkare av fjäder.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1266436
III skrev:Bortförklaringar från verkstaden. Fjäderbrott kan man härleda till vissa tillverkare. Om det sedan beror på fjäderns styrka eller utformning eller materialval är svårare att härleda
Exempelvis ör fjäderbrott tämligen vanligt på många tyska bilar, BMW, Mercedes, Opel, Ford men även ex Citroën. Vissa av dessa bilar fick i efterhand modifierade fjädersäten för att inte fjädern skulle gå in i däcket när det brast. Utifrån detta kan man nästan gissa att det beror på tillverkare av fjädrar snarare än dess utformning normalt går fjädrar av antingen ett halvvarv eller ett helvarv. Fjädrar kan till och med gå av när bilen står parkerad. Långsökt att det skulle bero på hur bilen körts. Mera troligt att det beror på fjädertillverkaren, speciellt med tanke på att man delvis lånat hjulupphängningarna från Ford och därmed kanske även tillverkare av fjäder.
Med tanke på att nästan ingen annan haft detta problem och med tanke på att det är en ny årsmodell så tror jag att det är handhavandefel istället för något annat.

Men om du har fler tillf'llen där det hänt istället för att prata gamla fordhistorier får du gärna hänvisa till dem.

När jag sett hur vissa kör över farthinder i Sthlm så är jag mycket mer inne på det än något annat.
av III
#1266517
SebSE skrev: lör 25 aug 2018, 18:39
III skrev:Bortförklaringar från verkstaden. Fjäderbrott kan man härleda till vissa tillverkare. Om det sedan beror på fjäderns styrka eller utformning eller materialval är svårare att härleda
Exempelvis ör fjäderbrott tämligen vanligt på många tyska bilar, BMW, Mercedes, Opel, Ford men även ex Citroën. Vissa av dessa bilar fick i efterhand modifierade fjädersäten för att inte fjädern skulle gå in i däcket när det brast. Utifrån detta kan man nästan gissa att det beror på tillverkare av fjädrar snarare än dess utformning normalt går fjädrar av antingen ett halvvarv eller ett helvarv. Fjädrar kan till och med gå av när bilen står parkerad. Långsökt att det skulle bero på hur bilen körts. Mera troligt att det beror på fjädertillverkaren, speciellt med tanke på att man delvis lånat hjulupphängningarna från Ford och därmed kanske även tillverkare av fjäder.
Med tanke på att nästan ingen annan haft detta problem och med tanke på att det är en ny årsmodell så tror jag att det är handhavandefel istället för något annat.

Men om du har fler tillf'llen där det hänt istället för att prata gamla fordhistorier får du gärna hänvisa till dem.

När jag sett hur vissa kör över farthinder i Sthlm så är jag mycket mer inne på det än något annat.
Tio år som besiktingstekniker på bilprovningen i bagaget. Dock några år den jag slutade där.
#1270095
Besiktade min V40 D2 -16 för 2 ddgr sedan.
Fick körförbud pga brusten fjäder vänster fram. Bärgning till verkstad. Vet i dagsläget inte om jag måste stå rep/mtrl kostnaden.
Bilen i inköpt okt -16. Har till dags dato gått 3700 mil. Dessa mil är körda lugnt bara av mig.
Kan inte vara annat än dålig kvalitet på visst mtrl allt för att håll kostnader nere. En fjäder bör väl hålla minst 20000 mil!
Tommy
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]