Jag hör också till de som fått en framfjäder bytt på min V40.
För mig gick på Select-garanti utan i princip någon diskussion. PST muttrade något om hur vi kört med bilen. Jag undrade då hur fjädern skulle kunna gå sönder när stötdämpare och allting annat i upphängningen inte visade några tecken på ovarsam körning...
En fjäder ska inte vara den svagaste delen i en hjulupphängning. Håller stötdämpare, genomslagsgummi, länkarmar etc så ska fjädern också hålla. Visst har du en något högre dynamisk belastning på fjädern vid dämpningsrörelser, men fjäderns massa är synnerligen låg i relation till bilens. Det ger därmed inte en extremt mycket högre belastning på fjädern när den komprimeras snabbt jämfört med när den komprimeras långsamt. För en stötdämpare är det precis tvärtemot, det är därför stötdämpare och fästen till stötdämparen är det som "bör" gå sönder först om du kör för fort i ett fartgupp. Det är också möjligt att något går sönder för att fjädringen går i botten -- men även om fjädringen går i botten så är det inte fjädern som ska gå sönder.
Den stora majoriteten av fjädrar till V40 håller. Det är samma underleverantörer som till många andra märken. Jag tror att orsaken att V40 (och andra bilar baserat på Fords Global C plattform) har högre felutfall ligger i kombinationen av precis (inte under) dimensionering och mindre kvalitetsvariationer inom tillverkningen.
Underleverantörer till bilindustrin har rejäl kostnadspress från tillverkarna. De brukar dock vara ansvariga för garantikostnader, så oftast levereras delar med förväntad hållbarhet. Det blir lite för dyrt annars...