Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av supertech
#1272056
Har en -13 med en trasig fjäder, när jag vet om det kan jag ibland känna att det fjädrar ojämnt, men innan jag visste om fjäderbrottet så märkte jag inget. Skall byta båda fjäderbenen komplett då jag även har en trasig övre lagring på andra sidan, låter vid rattvridning när det är blött.
Köpte fjäderben på laga.se och hittade från likadan bil som gått lite.
av Anapet
#1498215
Just besiktat min V40 T2 2015. Inte rullat 5000 mil ännu. Trasig fjäder fram! Besiktingsmannen tyckte det var konstigt att den var trasig mitt på. Nåja, bara bita i det sura äpplet och sörja att jag gick från Toyota till Volvo.
av Robkwi
#1498278
Hej

Samma här, har en T2 2015 som bara gått 3600 mil tills idag. Är andrabil så den används otroligt lite; skulle nästan varit billigare att ta taxi än att ha bilen känns det som ibland ;-)

Ena fjädern trasig efter knappt 3 år och typ 2000 mil; gick på reklamationsrätten även om de först inte ville ta det utan jag fick kämpa lite. De fick tydligen kontakta Volvo som tog det på ”goodwill” även om det ju borde varit Bilia som skulle tagit det i och med att de sålde bilen till mig och ansvarar 3 år. Men var glad att de tog det så jag tjafsade inte mer med dem.

PST sa att vi måste kört för fort över nåt farthinder eller i ett hål; vilket jag vet att vi inte gjort. Vi är verkligen försiktiga med bilen…

Andra sidan trasig året senare och fick då bita i sura äpplet jag med och då bekosta bytet. Men blev inte en volvo original fjäder den gången och inte på Bilia som ville ha hutlöst mycket betalt för bytet…

När jag var på Bilia en gång för nåt år sedan i annat ärende så höll min PST med att byta fjädrar på en V40. Frågade om de hade ovanligt mycket problem med dessa och han nekade direkt inte… så det verkar vara något materialfel; hoppas det är åtgärdat på reservdelarna i alla fall. Men vågade som sagt inte byta den andra till originaldel när garantin gått ut utan fick bli en ej original fjäder men av känt fabrikat.
av Erik Å
#1498316
Om nu inte fjädrarna är underdimensionerade, vilket verkar osannolikt eftersom de ser ungefär likadana ut som de alltid gjort, så måste ju detta bero på materialfel.
Kan man misstänka att kinesiska tillverkare valsar in stora kolpartiklar eller annat främmande skräp i ståltråden som man använder som utgångsmaterial för fjädrarna. Och så startar materialutmattning runt dessa svaga punkter när de utsätts för växlande böjpåkänning. Eller är det någon slags värmebehandling som går snett? Vissa fjäderindivider håller ju uppenbarligen hur länge som helst, andra går av i förtid
Nån som har insikter i ståltillverkning? :-)
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1498321
Jag hör också till de som fått en framfjäder bytt på min V40.

För mig gick på Select-garanti utan i princip någon diskussion. PST muttrade något om hur vi kört med bilen. Jag undrade då hur fjädern skulle kunna gå sönder när stötdämpare och allting annat i upphängningen inte visade några tecken på ovarsam körning...

En fjäder ska inte vara den svagaste delen i en hjulupphängning. Håller stötdämpare, genomslagsgummi, länkarmar etc så ska fjädern också hålla. Visst har du en något högre dynamisk belastning på fjädern vid dämpningsrörelser, men fjäderns massa är synnerligen låg i relation till bilens. Det ger därmed inte en extremt mycket högre belastning på fjädern när den komprimeras snabbt jämfört med när den komprimeras långsamt. För en stötdämpare är det precis tvärtemot, det är därför stötdämpare och fästen till stötdämparen är det som "bör" gå sönder först om du kör för fort i ett fartgupp. Det är också möjligt att något går sönder för att fjädringen går i botten -- men även om fjädringen går i botten så är det inte fjädern som ska gå sönder.

Den stora majoriteten av fjädrar till V40 håller. Det är samma underleverantörer som till många andra märken. Jag tror att orsaken att V40 (och andra bilar baserat på Fords Global C plattform) har högre felutfall ligger i kombinationen av precis (inte under) dimensionering och mindre kvalitetsvariationer inom tillverkningen.

Underleverantörer till bilindustrin har rejäl kostnadspress från tillverkarna. De brukar dock vara ansvariga för garantikostnader, så oftast levereras delar med förväntad hållbarhet. Det blir lite för dyrt annars... ;-)
#1498584
Bytte förarsidan fram i januari efter körförbud på besiktningen. När jag sedan skulle byta till sommardäck i början av april upptäckte jag att passagerarsidan fram var av. Så blev ett byte på Volvo där med. En V40 T2 2015 som har gått 9000 mil
#1498585
Gick av på samma ställe på båda sidorna för mig. Gick den av ungefär här för er andra också? (Den tydliga bilden av brottet är med hjulet i fullt rattutslag upplyft)
20220409_110851.jpg
20220409_110851.jpg (2.42 MiB) Visad 1398 gånger
20220409_111752.jpg
20220409_111752.jpg (2.94 MiB) Visad 1398 gånger
#1498659
Badminton99 skrev: mån 09 maj 2022, 06:01 Bytte förarsidan fram i januari efter körförbud på besiktningen. När jag sedan skulle byta till sommardäck i början av april upptäckte jag att passagerarsidan fram var av. Så blev ett byte på Volvo där med. En V40 T2 2015 som har gått 9000 mil

Får man lov o fråga varför endast ena sidan byttes från början?

Man ska alltid byta båda sidor oavsett vad, precis som hjullager.

Dåligt att verkstan inte uppmärksammade detta!

Fick själv en offert från Volvo att byta båda sidor fram...men priset var absurt så jag köpte Eibach Pro-Kit istället och byter runt om för ca samma kostnad :-)

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]