Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1247770
Vet att BSR har trimmöjligheter till T3-motorn. Är på väg att köpa en 2017 års V40 CC och skulle vilja ha lite mera power i motorn. Dock blir jag tveksam då Polestar inte har det till just T3 och undrar förstås varför man inte har det? Finns det någon svaghet i just det motoralternativet?
Man vill ju inte under några omständigheter chansa angående livslängd osv.
Tror inte jag skulle nyttja effektökningen speciellt ofta, men ibland är det ju kul att ha lite ”power” vid vissa omkörningar eller vid ”inspirerad körning”.
Någon som vet varför Polestar valt att inte komma med en effektökning till just T3? :-(
#1247785
Nu vet jag inte hur ser ligger till med detta sedan nya face-lift 2017 men för den tidigare modellen hade t3 och t4 exakt identiska motorer, med skillnaden att t3 var nertrimmad för att särskilja modellerna.

Polestar optimeringen för t3 släpper på nertrimmningen och gör egentligen om motorn till en t4.

Därför är det ofta så att polestar optimeringen inte finns tillgänglig för än modellen funnits ute ett par år, just för att folk inte ska köpa den billigare t3 och trimma upp den till t4 för mindre än halva priset av vad en t4 kostar från början.

Värt att lägga till är att skillnaden mellan t3 som har 150hk och t4 som har 180?hk är väldigt liten om man inte håller på att varva kring 5000rpm+. Polestar ger inget med vrid för just de här motorerna så 0-5000rpm är exakt identiska
#1247817
Finns ju en BSR som ger riktigt bra skjuts.

Tror helt enkelt det handlar om att volvo vill driva kunder som vill ha prestanda mot dyrare motoralternativ från början och erbjuda "trim" till dem istället
#1249318
till en v40cc så är ju T3 minsta motorn, och verkar som att volvo aldrig släpper trim till minsta motorn.
men till en vanlig v40 så är ju T2 minsta och då finns polestar.

tycker att dessa två T3:or borde vara identiska, men vet inte om det är så.

har en v40cc my16 som jag är lite sugen att chippa med bsr.
#1249723
T3 på V40 och CC är identiska.
BSR är ett väldigt bra alternativ särskilt med tanke på att man kan ta bort trimningen vid besiktning eller försäljning tillexempel. Dock har jag inte vågat mig på det själv, hade ändå hellre tagit polestar för att få det "säkert".
#1252530
De har väl aldrig haft officiellt trim till lägsta motorn?
D2 har dessutom en hel del komponenter som inte är samma som de "högre" motorerna som jag förstod det.

Och det är ju helt rätt av Volvo. Billigaste motorn är ju billig av en anledning. Man vill inte att de som betalat dyra pengar ska se hur D2 folket kan "trimma" och få samma som deras dyra bil.
#1252547
Autotech har släppt trim till VEA motorerna nu. T3 manuell får 225hk 8-)
#1258415
Nya VEA T3-motorn har likvärdiga prestanda som den gamla T4:an på 180 hk. Iallafall i manuell där det är 2.0-motorn. Provkörde senast en ny T3 med automat där det är 1.5-motorn och upplevde den som mycket slöare än min T4 med ”gamla” motorn. Nya T4:an på 190 hk är riktigt pigg och borde räcka för de allra flesta.
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]