Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Easterlily
#1247432
Hej.

Någon som har provat att installera olika dämpningsmedel i sin V40 för att minska vägbuller? Provade på skoj att installera dämpningsmattor mot plåten under huven och vart förvånad över hur märkbar skillnaden var, trots att det bara var en handfull med mattor jag använde.

Nu skulle jag vilja sätta tänderna i detta men är inte tillräckligt säker på hur man demonterar allt på rätt sätt. Skulle vilja komma in bakom skyddet i hjulhuset och dämpa insidan, dämpa under golvmattorna samt i framdörrarna. Någon som har en manual eller är duktig och vet hur man går tillväga för att nå de här platserna (ta bort eller komma runt hjulhusskyddet, govlmattan och dörrpanelen)?

Mvh
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#1247436
Jag har gjort det.

Lagt bitumen dämppapp innanför innerskärmarna. Tagit ner dörrsidor och fält in dämpmaterial där. Har tom tagit ner allt på dörren och satt mot plåten på framdörrarna. Dock är det ett stort jobb som kräver att men tar ut rutorna.

Stereons ljud blev en riktig aha upplevelse jämfört med innan. Nu hör man hur mycket det väsnas bak bara. :-D
av Easterlily
#1247452
FiddeUBC skrev:Jag har gjort det.

Lagt bitumen dämppapp innanför innerskärmarna. Tagit ner dörrsidor och fält in dämpmaterial där. Har tom tagit ner allt på dörren och satt mot plåten på framdörrarna. Dock är det ett stort jobb som kräver att men tar ut rutorna.

Stereons ljud blev en riktig aha upplevelse jämfört med innan. Nu hör man hur mycket det väsnas bak bara. :-D
Schysst. Hur kom du åt innanför innerskärm och hur monterar man ner dörrsidorna utan att jag råkar paja något? Är nog inte tillräckligt amibitös för att ta ur glaset och dämpa hela vägen in, men bra jobbat av dig! :)
av Easterlily
#1247787
Lyckades på egen hand få bort innerdörrarna. Det var extremt enkelt att få bort de med två skruvar och sen lyfta men riktigt jobbigt att puzzla tillbaka dem. Tror inte de sitter lika bra nu i efterhand men märks inte så mycket. Får se om jag blir tvungen att göra om det inom kort eller om det duger.

Passade på att isolera baklucka också. Dock har jag fortfarande inte riktigt hittat hur man kommer åt under golvmattan men får se om jag listar ut något
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
#1248106
Aha okey, innerskärmarna sitter med skruv och klips. Där märkte jag inte så stor skillnad om man jämför med dörrarna. Däremot om man nu tar en xc40 och sätter sig och kör motorväg så märker man hur bullrig xc40an är jämfört med min.

Dörrsidan går bara att få i på ett sätt.

Jag har rivit ut hela bagaget också och lagt i dämpmaterial där.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]