Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1244124
Helt plötsligt senaste 2 veckorna har jag märkt att kopplingen har ett extremt kort dragläge ibland. Det avhjälps med att pumpa på kopplingspedalen 5-10ggr så är den återställd igen.

Bilen var inne på verkstaden för 6-8 veckor sedan då lådan var nere, men har fungerar kanon sedan dess så jag känner inte att detta har ett samband även om det naturligtvis inte är omöjligt.

Jag antar och förutsätter att det är hydraulisk koppling och att den kanske behöver luftas (kanske efter verkstadens ingrepp?) eller om någon vakumventil eller liknande kan vara dålig.

Någon som har förslag på felorsak och även om någon vet hur kopplingen skall luftas?

Jag skall kontakta verkstaden men tänkte om någon hade någon ide om något jag kan testa själv först?

Bilen är en V40CC D2 VEA MY16.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1244154
Utgår ifrån att det är luft. Har du en bromsluftare av tryckluftstyp är det fort gjort. Se till att hålla behållaren jättefull hela tiden, och att det inte är luftbubblor i vätskan som fylls på (skakad). Nippeln sitter i motorutrymmet.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1244200
Jag har en sådan som jag kopplar till bromsnippeln som suger ut vätskan med hjälp av tryckluft, det är vad du menar eller?

Var mer exakt sitter nippeln? Bara att koppla på, öppna och suga eller?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1244201
Japp, en sån.

Koppla på, suga, öppna nippeln. (Glöm inte att stänga nippeln innan du slutar suga)
Vet faktiskt inte exakt hur det ser ut på en d2 vea, men jag kan inte tänka mej att de lyckats krångla till det mer än på en femma. Där sitter luftnippeln i framkant, mitt på lådan ungefär.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1244202
Tack, jag får leta lite. Ingen som vet mer exakt var den sitter?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1244396
Hittade tyvärr inget igår när jag letade så jag får kontakta verkstaden i veckan.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1244724
Jag tror jag hittat luftkingsventilen nu, får göra ett försök i kväll.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1245509
Luftning verkar ha löst problemet, idag har bilen känts helt normal igen.

Från Windows 10/11 till Windows 7 (eller ren[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]